Tips bij het omgaan met een depressie

Gepubliceerd op: 8 juni 2018 13:33

Een depressie is de meest voorkomende psychische aandoening. Tijdens een informatieavond bij de Bibliotheek Heyhoef gaven ervaringsdeskundigen tips over hoe je jezelf of een naaste bij depressie kunt helpen bij een depressie. Je partner, vriend of kind depressief? Lees voor tips dit blog van onze reporter Nathalie.

In mijn puberteit had ik een depressie. Ik herinner me hoe mijn moeder mij ’s morgens eens in bed liet liggen. Hoewel ik helemaal niet ziek was, meldde ze me af bij school en liet mij zwelgen tussen de lakens. Tips en hulp waren destijds niet zo makkelijk vindbaar als nu. Deed ze er goed aan? Ik weet zeker dat ze, toen ze de slaapkamerdeur sloot, twijfelde. Wat is juist? Hoe help je iemand in je omgeving, als diegene alles wat goed is afwijst?

Hoe overleef je een depressie?

Als je het weet, mag je het zeggen. Een geruststelling: een depressie is goed te behandelen. Ervaringsdeskundigen Katie en Daisy hebben hun leven na een depressie weer op de rit. Geholpen door professionele hulp en door familie en vrienden. Op de informatieavond bij de Bibliotheek Heyhoef delen ze tips. Katie werpt een warme blik naar haar moeder die in de zaal zit. “Je kunt niet zonder steun van je omgeving, terwijl ik echt een pain in the ass was.”  Katie en Daisy geven je 5 tips.

Tip 1: Laat het leven doorgaan
Volgens Nadine Claassen van Indigo Brabant is het heel belangrijk vast te houden aan het dagelijkse ritme. “Blijf de gewone dingen doen zoals wassen, koken en samen eten. Betrek de ander daarbij. Dat doen is belangrijker dan dat het altijd lukt.” Zo slecht deed mijn moeder het dus niet.

Tip 2: Onbevooroordeeld luisteren
"Luisteren zonder oordelen zoals mijn beste vriendin deed,” vertelt Daisy. Klinkt makkelijker dan het is. We oordelen namelijk de hele dag door. Over dat rokje van die collega en over het bord dat een ober je in een restaurant voorzet. Als een depressie wat langer duurt verschuift de aandacht van de depressie naar de persoon. “Je hoort dan dat je er wel erg lang in blijft hangen bijvoorbeeld,” vertelt Katie.

Tip 3: Neem een time-out
Er ontstaat op enig moment irritatie die negatieve gedachtes aanjagen. Dit is heel begrijpelijk. Als iemand die dichtbij je staat depressief is, dan is dat zwaar en niet bepaald gezellig. Geef daarom je grenzen aan, en pak ruimte om op te laden. “Tussen mij en mijn beste vriendin ontstonden ook irritaties” vertelt Daisy. “We spraken erover. Die veiligheid was er. En als ze tijd nodig had voor zichzelf, dan deed ze dat.” En als je het moeilijk vindt, ben daar dan ook eerlijk in. Bij een ervaringsdeskundige kan je depressieve vriend of partner óók veel kwijt. Ervaringsdeskundigen als Katie en Daisy hebben een training gevolgd om anderen te helpen. Wanneer ik Katie en Daisy vraag naar de toegevoegde waarde van deze avond, komt het antwoord spontaan uit de zaal. “Je familie en vrienden zijn emotioneel betrokken bij je. Bij een voor jou onbekende ervaringsdeskundige praat je écht vrij.”

Tip 4: Maak plezier
Blijf leuke dingen doen is de derde tip. “Mijn beste vriendin stond altijd naast me. We bleven leuke dingen doen samen. Een film kijken, naar het winkelcentrum of samen lunchen, kleine dingen. Dit waren momenten waarbij het niet over mijn depressie ging maar over ons” vertelt Daisy. “Al die aandacht voor de depressie, de constante vragen hoe het gaat. Dat geeft prestatiedruk en aandacht die ik niet wilde” geeft ook Katie aan.

Tip 5: Maak lijstjes
Een lijstje met daarop jouw symptomen en tips waarvan je weet dat ze helpen. Het is een positief cadeau aan jezelf en helpt om op tijd in te grijpen. Katie: “Je kent je zwakke plekken. Als ik slechter slaap, dan moet ik uitkijken. Ik moet zorgen voor voldoende slaap. Maar op de lijst staan ook vrolijke dingen zoals een mooi compliment van een vriend, een tip of een fijn liedje.” Dit lijstje is bekend bij haar omgeving en helpt hen ook.

Meer weten over depressies?

Op de pagina www.gripopjedip.nl vind je veel informatie en coaching voor jongeren met een milde depressie. Bij een zware depressie adviseert Nadine Claassen van Indigo om naar de huisarts te gaan. Een depressie is met therapie goed te behandelen.

Boeken over depressie
In de collectie van de Bibliotheek Midden-Brabant zijn veel boeken te vinden over depressie: