Bibliotheek LocHal genomineerd als Beste Bibliotheek van Nederland

Gepubliceerd op: 27 februari 2020 10:40

De Bibliotheek LocHal is één van de vijf genomineerden voor Beste Bibliotheek van Nederland. De andere genomineerden zijn de bblthk Wageningen, Forum Groningen, Forum Zoetermeer en het Huis van Eemnes. Op 16 juni wordt tijdens het Nationaal Bibliotheekcongres bekend gemaakt wie de winnaar is. Initiatiefnemer van de verkiezing is vakblad Bibliotheekblad.

In de komende maanden zullen deze vijf bibliotheken, op wisselende tijdstippen en onafhankelijk van elkaar, bezocht worden door de juryleden die de instellingen met name beoordelen op de criteria die de bibliotheekwet (Wsob) toekent aan het openbaar bibliotheekwerk. Het aspect van de lokale verankering en de netwerkfunctie in het eigen verzorgingsgebied krijgen daarbij extra aandacht.

Stemmen vanaf 15 mei

De uiteindelijke winnaar van de NBD Biblion Award wordt bepaald door de vakjury, het publiek dat van vrijdag 15 mei tot en met zondag 14 juni zijn stem kan uitbrengen op de website van Bibliotheekblad, én de stemmen van de deelnemers aan het Nationaal Bibliotheekcongres op 16 juni. Hierbij telt de stem van de vakjury voor de helft mee in het eindoordeel, en die van het publiek en de congresgangers elk voor een kwart. Welke bibliotheek uiteindelijk als winnaar van deze speciale tiende editie van de verkiezing uit de bus zal komen, wordt op dinsdag 16 juni bekendgemaakt door cabaretier Freek de Jonge tijdens het Nationaal Bibliotheekcongres in TivoliVredenburg, Utrecht.