Eerste Bibliotheken in Midden-Brabant weer beperkt open voor leners

Gepubliceerd op: 7 mei 2020 22:02

Goed nieuws vanuit de regering: gisteren maakte premier Rutte bekend dat de coronamaatregelen versoepeld worden. Vanaf 11 mei mogen Bibliotheken weer beperkt open voor bezoekers die materialen willen lenen of inleveren. We werken hard aan alle aanpassingen die hiervoor nodig zijn in onze bibliotheekgebouwen in Midden-Brabant. Vanaf komende maandag openen we de deuren van de eerste Bibliotheken. We kijken ernaar uit jullie dan weer te mogen ontvangen als bezoeker!

Bekijk de veelgestelde vragen

Negen Bibliotheken gaan maandag weer open

Vanaf maandag 11 mei kun je voor het lenen of inleveren van materialen weer terecht in 9 van onze bibliotheekvestigingen: de Bibliotheek LocHal, Wagnerplein, Heyhoef, Udenhout, Waalwijk, Kaatsheuvel, Loon op Zand, Goirle en Oisterwijk. De openingstijden zullen nog beperkt zijn; klik op de naam van een vestiging voor de actuele openingstijden.

Onze overige 6 bibliotheekvestigingen in Midden-Brabant openen ook zo spoedig mogelijk weer hun deuren. We zijn hierover in overleg met de organisaties waarmee we deze gebouwen delen. Tot ook hier de deuren weer open gaan, kunnen leden van deze vestigingen terecht in één van de Bibliotheken die maandag beperkt opengaan.

Onze Boeken Bezorgservice blijven we voorlopig aanbieden aan leden van 70 jaar of ouder die aan huis gebonden zijn. In de gemeente Hilvarenbeek, waar de Bibliotheek nog niet open kan omdat in hetzelfde gebouw een Corona-huisartsenpost is ingericht, blijft ook de Afhaalbieb na 11 mei nog geopend (in alle andere Bibliotheken niet; al bestelde boekenpakketten kunnen daar vanaf 11 mei binnen openingstijden worden afgehaald). De e-books en luisterboeken van de online Bibliotheek blijven uiteraard ook gewoon beschikbaar voor al onze leden.

Materialen lenen: richtlijnen voor je bibliotheekbezoek

Bij het voorbereiden van de heropening van onze Bibliotheken, staat veiligheid voor alle bezoekers en medewerkers voorop. Op dit moment werken we hard om onze bibliotheekgebouwen aan te passen, zodat ze voldoen aan de protocollen die landelijk zijn opgesteld en goedgekeurd door het RIVM.

We richten de Bibliotheken zo in dat je als bezoeker altijd 1,5 meter afstand kunt houden van elkaar en van de bibliotheekmedewerkers. Je moet dan bijvoorbeeld denken aan vaste looproutes en een maximum aantal bezoekers dat tegelijkertijd de Bibliotheek in mag. Daarom moeten we je helemaal tegen onze gewoonte in, vragen om je bibliotheekbezoek zo kort mogelijk te houden en thuis voor te bereiden: probeer zoveel mogelijk thuis alvast de titels van boeken die je wilt lenen en de vindplaats ervan op te zoeken via onze online catalogus. Houd er ook rekening mee dat de horeca en de toiletten in alle Bibliotheken nog gesloten zijn.

Lees voor je bezoek de huisregels

Boeken inleveren: hoeft nog niet, kan wel weer

In de Bibliotheken die vanaf 11 mei weer open zijn, is het ook mogelijk materialen in te leveren. Bij de ingang van / in iedere Bibliotheek staat duidelijk aangeven waar je moet zijn, binnen of buiten bij de brievenbus. De inleverdatum voor boeken die je nog thuis hebt liggen, hebben we automatisch verlengd naar 15 juni. Je boeken inleveren mag dus weer vanaf 11 mei, maar heeft geen haast.

Nog geen activiteiten in de Bibliotheek: bekijk onze online activiteiten

Met de versoepeling van de maatregelen kunnen we als Bibliotheek een eerste stap zetten: we mogen weer bezoekers ontvangen die materialen willen lenen of inleveren. Het is helaas nog niet mogelijk om in de Bibliotheek te lezen, werken of studeren. Ook mogen er na 11 mei nog altijd geen activiteiten, cursussen en spreekuren plaatsvinden in de Bibliotheek.

Wel groeit ons aanbod aan online activiteiten voor jong en oud met de dag (bekijk de agenda). Voor kleuters en peuters worden versjes voorgedragen, liedjes gezongen en verhalen verteld. Wat oudere kinderen kunnen via workshops bijvoorbeeld leren programmeren. En voor volwassenen is er onder meer wekelijks de online talkshow De KennismakerijRevue over actuele onderwerpen.

Blijf op de hoogte

Heb je nog vragen? Kijk dan ook even bij de veelgestelde vragen op deze website. Ook via deze website, onze nieuwsbrief (aanmelden) en social media houden we je op de hoogte. Voor meer informatie en het laatste nieuws over het coronavirus verwijzen wij je graag door naar de website van de Rijksoverheid: www.rijksoverheid.nl/coronavirus

Bekijk de veelgestelde vragen