Ruimere openingstijden en meer mogelijkheden in de Bibliotheken

Gepubliceerd op: 1 juli 2020 14:15

Begin juni mochten we onze deuren op een kier zetten, alleen nog voor wie iets wilde lenen. Vanaf 1 juli* mogen onze bibliotheekdeuren gelukkig weer helemaal open. Anderhalve meter afstand houden blijft uiteraard voorop staan. Maar dankzij de versoepeling van de coronamaatregelen kun je nu weer spontaan binnenlopen, ook om bijvoorbeeld de krant te lezen of een kop koffie te drinken. Ook vinden er weer meer activiteiten plaats in de Bibliotheek en worden de openingstijden op veel plekken verruimd.

*Voor de Bibliotheek LocHal gelden de verruimingen vanaf maandag 6 juli, voor onze andere 14 Bibliotheken vanaf woensdag 1 juli.

Gewoon binnenlopen kan weer

Helemaal tegen onze gewoonte in moesten we afgelopen periode een strikt deurbeleid voeren: bezoekers werd gevraagd bij voorkeur alleen naar de Bibliotheek te komen. Ook konden we maar een beperkt aantal bezoekers tegelijk binnen laten, waardoor je soms even moest wachten. Vanaf 1 juli* zijn die beperkingen voorbij; je bent dus ook weer welkom om samen met anderen naar de Bibliotheek te komen.

Alle Bibliotheken zijn verder zo ingericht dat je altijd 1,5 meter afstand kunt houden. De veiligheid van de bezoekers en medewerkers staat voorop.

Lees voor je bezoek de huisregels

Werkplekken en leestafels

In vrijwel alle bibliotheekvestigingen kun je weer gebruikmaken van (een deel van) de werk- en studieplekken, computers en printers. In een aantal Bibliotheken is het nodig vooraf een werkplek te reserveren. Verder kun je overal weer terecht om lekker plaats te nemen aan de leestafels met een krant of tijdschrift.

Lees meer over het gebruik van werkplekken in jouw Bibliotheek

Ruimere openingstijden

Vanaf 1 juli gelden voor de Bibliotheek Heyhoef, Kaatsheuvel, Loon op Zand, Udenhout, Wagnerplein, Waspik en Waalwijk weer de gewone openingstijden. Op donderdag 2 juli wordt de Place to Bieb KoningsHaven weer geopend. En vanaf 6 juli gaat de Bibliotheek LocHal weer ruimer open: van ma t/m vr van 08.00 tot 20.00 uur en zaterdag van 09.00 tot 17.00 uur.

Voor de overige Bibliotheken gelden voorlopig nog aangepaste openingstijden.

Check voor je bezoek de actuele openingstijden van jouw Bibliotheek

Lenen en inleveren

In al onze Bibliotheken is het weer mogelijk materialen te reserveren, lenen en inleveren. Ingeleverde materialen worden ook weer direct van je bibliotheekpas ‘afgeboekt’.

Kom dus gerust naar een van onze vestigingen om een stapel boeken uit te zoeken voor de zomervakantie. Heb jij nog boeken in huis waarvan de leenperiode (bijna) verstreken is? Kom ze dan vóór 15 juli even inleveren; na die datum worden er weer te-laat-gelden in rekening gebracht. Inleveren kan gewoon weer bij het inleverpunt of in de meeste vestigingen via de boekenbrievenbus.

Lees je liever digitaal? De e-books en luisterboeken van de online Bibliotheek blijven uiteraard gewoon beschikbaar voor alle leden. Kijk hier hoe je als bibliotheek lid gratis een inlog aanvraagt. Ook is sinds 1 juli de gratis VakantieBieb-app weer live met keus uit honderden titels voor jong en oud, die je kunt lezen via je tablet of smartphone.

Cursussen, spreekuren en activiteiten

In steeds meer Bibliotheken vinden weer spreekuren, cursussen en activiteiten plaats. In de zomerperiode is er van alles te doen in de vestigingen. Kijk voor het meest actuele overzicht in onze maandagenda of in de agenda van jouw Bibliotheek. Hier vind je ook ons aanbod van online activiteiten.

Blijf op de hoogte
Heb je nog vragen? Kijk dan ook even bij de veelgestelde vragen op deze website. Ook via deze website, onze nieuwsbrief (aanmelden) en social media houden we je op de hoogte.

Voor meer informatie en het laatste nieuws over het coronavirus verwijzen wij je graag door naar de website van de Rijksoverheid: www.rijksoverheid.nl/coronavirus

Bekijk de veelgestelde vragen