6 leuke dingen om te doen met je kids in de meivakantie

Gepubliceerd op: 19 april 2021 16:14

Hoera, het is meivakantie! Uiteraard wil je dan graag leuke dingen doen samen met je kinderen. Daar helpen wij je natuurlijk graag bij. Daarom hebben we zes leuke tips voor je op een rijtje gezet. Heb je oudere kinderen boven de 12? Scroll dan eens naar beneden, want ook daar hebben we drie leuke tips voor!

Bekijk samen het Kindercollege 'Corona en je brein' (10+)

Je kinderen hebben de afgelopen tijd heel veel online les moeten volgen. Waarschijnlijk merkten jullie dat het dan moeilijker is om je aandacht erbij te houden en dingen te onthouden. Hoe komt dat eigenlijk?

De Bibliotheek Midden-Brabant en Tilburg University Junior maakten hier een Kindercollege over. In dit Kindercollege leggen twee professoren op eenvoudige wijze uit hoe het brein nu eigenlijk werkt én welke invloed online les heeft. Leuk om samen te kijken en leerzaam voor zowel jong áls oud!

Bekijk deze en meer Kindercolleges

Volg een online CoderDojo (7+)

Alles leren over coderen, programmeren en zelf apps en games ontwerpen: nu we even niet samen in de bieb aan de slag kunnen, kun je gewoon vanuit huis meedoen met onze CoderDojo Online.

Onder begeleiding van een deskundige vrijwilliger gaan we aan de slag met de programmertaal CoSpaces (1 mei) en Scratch (15 mei).

Meld je aan voor de CoderDojo

Bouw je eigen stad met Minecraft (7+)

Is Minecraft bij jou thuis ook een hit? Dan hebben we goed nieuws: nu de Bibliotheek dicht is, heeft het DigiLab-team van de Bibliotheek Midden-Brabant een Minecraftserver en -livestream opgezet.

Hier kun je één keer per week een middag meebouwen in onze "Minecraft Werkplaats". Joep, Menno en Sjors van het DigiLab zijn er ook steeds bij en we helpen elkaar op weg. Zo kunnen we tijdens de lockdown toch nog met een hele groep samen iets leuks ondernemen. En wie weet: misschien leer je er als ouder ook nog iets van!

Ga aan de slag met Minecraft

Ga op Prentenboekenjacht in je eigen wijk (2+)

Ga je liever naar buiten met je kinderen? Ga dan eens op Prentenboekenjacht! In verschillende wijken speur je naar de mooiste prentenboeken die mensen achter hun raam hebben gezet.

Pak de prentenboekenjachtkaart erbij en streep de verschillende prentenboeken af. Je kan natuurlijk ook zelf een boek achter je raam zetten en toevoegen aan de online kaart. Kijk snel of jouw wijk er ook bij zit!

Bekijk de Prentenboekenjachtkaart

Leen een voorleeshut (alle leeftijden)

Zin om te kamperen? Leen dan een Voorleeshut bij de Bibliotheek Goirle! Ga op reis in de allerleukste verhalen, gewoon in je eigen tent! Een makkelijk op te zetten tent waar kinderen in kunnen spelen, relaxen en (voor)lezen uiteraard.

Bij het lenen van de VoorleesHut hoort ook een verrassend kinderboekenpakket, samengesteld door de Bibliotheek. Natuurlijk mag je jouw wensen doorgeven, maar de bibliotheekmedewerkers gaan je verrassen met de inhoud...! Met de VoorleesHut maak je het lezen natuurlijk extra speciaal, zonder het gevoel ‘dat het moet’!

Leen een Voorleeshut

Bestel een verrassingsboekenpakket (alle leeftijden)

Misschien denk je: ik heb thuis zelf een mooie tent of mijn kind leest liever in de hangmat of op de bank. Dan kun je ook zo’n verrassingsboekenpakket bestellen bij een Bibliotheek bij jou in de buurt. Jij vertelt wat je kinderen graag lezen en een medewerker van de Bibliotheek zorgt er voor dat er een mooi pakket wordt samengesteld met originele boeken.

Bestel je verrassingsboekenpakket

Heb je oudere kinderen thuis zitten? Ook voor 12+ hebben we een aantal leuke activiteiten op de planning staan:

Duik in de wereld van Young Adult (15+)

Krijgt jouw kind geen genoeg van Young Adult-boeken? Mooi! Want van 3 t/m 15 mei organiseren wij samen met Bibliotheek de Nieuwe Veste (Breda) een online Young Adult Week voor jongeren (15+).

Leer meer over het schrijven van fan fiction en Young Adult, ontdek originele YA-boekentips, krijg fan fiction tricks en maak van je verhaal met toffe digitale tools een trailer. Meld je snel aan voor (één van) de creatieve workshops.

Bekijk de workshops

Leer meer over gamedesign met ZANDBAK (12+)

Het GameLab in de LocHal is dan misschien dicht, maar online gaan ze gewoon verder! In de online reeks ZANDBAK nemen ze je mee in de verschillende aspecten van game design.

Denk bijvoorbeeld aan het maken van pixel art, animaties en sound design. Maar ze gaan ook dieper in op story telling én duiken in de wereld van geo caching. De afleveringen zijn allemaal gratis te bekijken op ons Youtube-kanaal:

Bekijk alle aflevering van ZANDBAK

Ontdek nieuwe skills met het DigiLab (12+)

Niet alleen het GameLab is online actief, ook het DigiLab maakt de leukste video’s om je nieuwe skills aan te leren. Heb je bijvoorbeeld al eens gehoord van GIMP? Dit is een gratis open souce teken- en fotobewerkingsprogramma dat handig is voor talloze creatieve doeleinden. Menno en Sjors leggen je graag de basics uit en nemen je stap voor stap mee door het programma.Daarnaast leren ze je ook hoe je via Tinkercad je eigen 3D-model kan ontwerpen én leren ze je de basics van Minecraft. Niet alleen leuk voor kinderen, maar zeker ook voor ouders!

Ga aan de slag met DigiLab Maakt