Bibliotheken bundelen kleine verhalen achter grote pandemie

Gepubliceerd op: 23 april 2021 12:06

Corona: het beïnvloedde onze levens afgelopen jaar op vele, totaal verschillende manieren. De bibliotheken in Goirle, Hilvarenbeek en Oisterwijk besloten de vele kleine verhalen achter deze grote pandemie te verzamelen en bundelen. Dit leverde drie unieke boeken op vol persoonlijke verhalen van inwoners, die in de week van 'Wereldboekendag' 2021 online werden gepresenteerd.

Welke invloed heeft de coronacrisis op jouw leven? Hoe hou jij het vol? Wat maakte op jou veel indruk?

Met deze vragen riepen we inwoners uit Goirle, Hilvarenbeek en Oisterwijk op om te delen hoe zij de periode sinds de eerste lockdown in maart 2020 ervaren hebben.

Uit de reacties, waaronder die van twee burgemeesters, bleek meteen dat die ervaringen heel uiteenlopend zijn: elke inwoner heeft zijn verhaal. Al deze verhalen samen vormen dan ook een uniek tijdsdocument over een pandemie die nu nog realiteit is, maar ooit geschiedenis zal zijn. Voor wie dan op zoek gaat naar manieren om weer ‘op verhaal te komen’ én voor toekomstige generaties, bundelden we alle kleine verhalen die samen een groter verhaal vertellen: het verhaal van hoe een lokale gemeenschap de coronacrisis heeft beleefd.

Artikel Brabants Dagblad: Biebs van Goirle, Hilvarenbeek en Oisterwijk vullen ‘tijdcapsules’ met coronaverhalen

Klik op de afbeelding hierboven om het artikel te lezen.

Onderdeel van collectie én te bekijken online

De drie gemaakte boeken werden in de aprilweek van Wereldboekendag 2021 online gepresenteerd. Ze zijn te reserveren/lenen via onze collectie (en liggen klaar op de leestafel wanneer we weer open mogen), maar voor nu zijn de boeken ook online te bekijken als pdf:

Eén jaar corona: lees alle Goolse verhalen

Corona Tijdcapsule: lees alle Beekse verhalen

LOCKED DOWN: lees alle Oisterwijkse verhalen

Persoonlijke verhalen in woord en beeld

Naast teksten konden inwoners hun verhaal ook delen in de vorm van een foto. Verschillende fotoclubs namen de uitdaging aan om een foto te maken die in één oogopslag de impact van corona op hun leven of dorp laat zien. Zo liep er een challenge binnen de Goolse Facebookpagina Het grote fotoboek van Goirle en Riel en deelde ook de Oisterwijkse Fotogroep Fomo de oproep.

Samen met inwoners en lokale media

Een greep uit de ingezonden verhalen en foto’s werd eind 2020 al gedeeld via lokale media: in Hilvarenbeek via Hilverportal, in Oisterwijk via de website van Oisterwijk in Beeld en in Goirle kregen ze een plek in het Goirles Belang en op de website van de gemeente, die net als de gemeente Oisterwijk mede-initiatiefnemer was in het project.

Onze grote dank aan alle openhartige inwoners die een verhaal of foto hebben gedeeld én aan alle samenwerkingspartners, die samen met ons heel veel energie hebben gestoken in het maken van deze unieke boeken - én deze twee online boekpresentaties waarin de burgemeesters van Goirle en Oisterwijk het boek in ontvangst namen:

Foto bovenaan de pagina: Joop Quinten