Kwispellezen: voorlezen aan een hond in de Bibliotheek

Gepubliceerd op: 28 september 2021 15:00

Een hond in de Bibliotheek? Dat kan zomaar het geval zijn bij de Bibliotheek Goirle en ’t Sant! Daar lezen – net als in andere bibliotheekvestigingen – kinderen die moeite hebben met lezen namelijk iedere woensdag voor aan hulphond Benthe. Onder de noemer Kwispellezen probeert de Bibliotheek zo hun plezier in lezen te vergroten.

Nola ploft ontspannen neer naast hulphond Benthe en pakt het boek waar ze vorige week mee begonnen was. Zonder aarzeling start ze met lezen. Hulphond Benthe gaat er even lekker bij liggen. Nola’s vader, Joris, vertelt dat haar school adviseerde om mee te doen aan Kwispellezen, omdat Nola last heeft van faalangst. “De hond luistert naar Nola zonder commentaar te geven. Als ouder heb je toch snel de neiging om je kind te verbeteren. Een hond doet dat natuurlijk niet en daardoor krijgt ze meer zelfvertrouwen. Ze heeft dan niet meer het gevoel dat ze moet presteren. Ik denk dat dit voor haar het laatste zetje was om lezen ook daadwerkelijk leuk te vinden. Toevallig hadden we eergisteren een gesprek met de juf en ook zij merkt dat er een stijgende lijn in het lezen zit. Als ze nu bijvoorbeeld ergens een woord ziet, bijvoorbeeld op een verkeersbord, dan leest ze dat automatisch aan ons voor. Dat is erg leuk om te zien.”

Christel Verhoeven, programmamaker bij de Bibliotheek Midden-Brabant, sluit zich daar graag bij aan. "De groei van de kinderen is enorm waarneembaar bij het Kwispellezen. Niet alleen qua leesniveau, maar ook het leesplezier neemt toe. Er wordt echt wat bereikt in de acht bijeenkomsten samen met de hulphond. Het vertrouwen van het kind is goed merkbaar, waardoor het ontspant en beter leest."

Mailen met Benthe de hulphond

Nola zelf is niet alleen enthousiast over de hond, maar ook over de boekjes die uitgekozen zijn door lees- en mediaconsulent Michelle Oolders. “Ik vind dat er iedere keer hele leuke boeken klaarliggen om te lezen. Zo heb ik een keer een moppenboek voorgelezen! Dat vond ik erg grappig.” Nola is bijna klaar met Kwispellezen. “Ik vind het jammer dat het bijna klaar is, maar ik ga thuis gewoon door met lezen!”

Christel zorgt dan ook voor een aandenken als de kinderen klaar zijn met Kwispellezen. Christel: “De kinderen krijgen tussen de voorleessessies door mailtjes van hulphond Benthe met vragen en aanmoedigingen.” Christel vertelt lachend: “Benthe kreeg natuurlijk wel een beetje hulp van mij met het typen. Op het einde heb ik de mailtjes gebundeld in een boekje en kunnen ze er ook na het Kwispellezen nog op terugkijken. Ook hopen we de kinderen natuurlijk terug te zien in de Bibliotheek.”

Tips om ook thuis met taal bezig te zijn

Terwijl de kinderen lezen, krijgen de ouders tips van Michelle. “Ik leg bijvoorbeeld uit dat je ook allerlei leuke taalspelletjes kunt doen. Je kind hoeft niet per se een boek te lezen om met letters of zinconstructies bezig te zijn. Dan vinden kinderen taal vaak opeens wél leuk.”

Eén van de ouders die bij Michelle aan tafel zit is Linda, de moeder van Ise. “Ise heeft dyslexie en ze heeft veel moeite met lezen. Maar Kwispellezen vindt ze helemaal fantastisch. En als ze vooraf een keertje geen zin heeft, vindt ze het achteraf toch weer helemaal leuk. En dat vind ik eigenlijk het belangrijkste: dat ze plezier krijgt in lezen. Dankzij de tips van Michelle kunnen we thuis ook op een leuke manier bezig zijn met taal. Mijn favoriete tip is om je kind het recept voor te laten lezen als je samen iets bakt. Dan voelt het niet alsof je je kind aan het dwingen bent om met taal bezig te zijn. Ik vind het dan ook super dat de Bibliotheek dit doet. Ik gun het eigenlijk ieder kind om met Kwispellezen mee te doen.”

Kwispellezen is ontwikkeld door Hulphond Nederland en de Bibliotheek Midden-Brabant, voor kinderen uit groep 3 en 4. Voorlezen aan een hond vergroot het zelfvertrouwen van het kind en zijn of haar motivatie om te lezen, waardoor ook de leesvaardigheid toeneemt. Je vindt meer informatie op: www.bibliotheekmb.nl/kwispellezen.