De Bibliotheek gaat weer open

Gepubliceerd op: 20 mei 2021 09:09

Goed nieuws: de regering besloot vorige week dat Bibliotheken als belangrijke lokale basisvoorzieningen vanaf donderdag 20 mei weer open mogen. Vanaf die dag kun je dus weer binnenlopen in jouw Bibliotheek. Onze medewerkers kijken er erg naar uit om je na vijf maanden sluiting weer te verwelkomen.

Vanaf donderdag 20 mei kun je in de Bibliotheek weer terecht voor het lenen en inleveren van boeken. In de meeste Bibliotheken kun je dan ook weer gebruikmaken van:

• de leestafel
  • werkplekken
  • kopiëren en printen
  • spreekuren

Waarvoor kan ik weer terecht in mijn bibliotheekvestiging? En zijn er aangepaste openingstijden?

Bekijk de actuele info over jouw Bibliotheek

Lees voor je bezoek de huisregels

Goed om te weten voor je bezoek

Vanaf donderdag 20 mei is iedereen weer welkom in de Bibliotheek. Alles is erop ingericht dat je altijd 1,5 meter afstand kunt houden. Om het bezoek voor iedereen veilig en prettig te maken, zijn er ook een aantal belangrijke huisregels – kom bijvoorbeeld niet naar de Bibliotheek wanneer je klachten hebt.

Iedere bibliotheekvestiging heeft een maximum aantal bezoekers dat tegelijkertijd binnen mag zijn, gebaseerd op de grootte van het gebouw. Bij de ingang word je daarom gevraagd om je ter plekke te registreren.

Van tevoren reserveren is alleen nodig:

• wanneer je wil deelnemen aan een activiteit of spreekuur. Kijk voor meer info in de agenda van jouw Bibliotheek.
  • wanneer je gebruik wil maken van een werkplek in de Bibliotheek LocHal. In andere bibliotheekvestigingen met werkplekken is van tevoren reserveren niet nodig.

Horeca en activiteiten in de bieb: pas later meer mogelijk

In een aantal van onze Bibliotheken is ook horeca aanwezig. We hopen dat je daar snel ook weer een kop koffie kunt drinken of samen kunt lunchen. Op dit moment is dat binnen helaas nog niet toegestaan. In de Bibliotheek LocHal is het StadsCafé wel geopend voor wie een koffie to go of iets lekkers wil halen, of wie op het terras wil neerstrijken.

Cursussen geven of groepsactiviteiten organiseren in de Bibliotheek is helaas ook nog niet mogelijk vanwege de coronamaatregelen. Wel zijn er in de Bibliotheek één op één spreekuren (op inschrijving). Hou de agenda van jouw Bibliotheek in de gaten voor het actuele aanbod.

Daarnaast is er natuurlijk ook ons aanbod met gratis online cursussen en online activiteiten, zoals komende week een Ouders Meet Up over grenzen stellen, een Keti Koti kick off en een online talkshow over Samen energie maken.

Tweede Kamer drong aan op openen bibliotheken

In het openingsplan dat het kabinet half april presenteerde, waren Bibliotheken in eerste instantie ingedeeld bij stap 3 (nu gepland voor 9 juni). Vorige week zette de Tweede Kamer echter druk om Bibliotheken eerder te openen, omdat ze een belangrijke lokale functie hebben voor onder andere senioren en kinderen. We zijn dan ook blij dat we stap voor stap weer invulling kunnen gaan geven aan die brede functie – de Bibliotheek als plek waar inwoners elkaar ontmoeten, waar mensen hun informatievraag kwijt kunnen en waar kennis en verhalen worden gedeeld.

Blijf op de hoogte

Heb je nog vragen? Kijk dan bij de veelgestelde vragen op deze website. Ook via onze nieuwsbrief (aanmelden) en social media houden we je op de hoogte.

Voor meer informatie en het laatste nieuws over het coronavirus verwijzen wij je graag door naar de website van de Rijksoverheid: www.rijksoverheid.nl/coronavirus

Bekijk de veelgestelde vragen