Mevrouw Brok, deelnemer Klik & Tik-cursus: “De maatschappij verandert snel en je moet mee”

Gepubliceerd op: 20 mei 2021 09:00

Een afspraak maken bij de gemeente. Opzoeken hoe laat de trein gaat. Een Whatsapp-bericht sturen met de telefoon. Allemaal klusjes waarvoor je een computer of internet nodig hebt. Voor veel mensen is dat soms lastig. Daarom organiseert de Bibliotheek verschillende cursussen. Antoinet Brok kon al iets opzoeken op internet en een Whatsapp-bericht sturen. Ze leerde tijdens de Klik & Tik-cursus meer over de computer en online mogelijkheden. Zo ontwikkelende ze meer vertrouwen om digitaal haar zaken te regelen.

De 68-jarige Antoinet Brok volgde de cursus Klik & Tik van de Bibliotheek Waalwijk. Altijd werkte ze in de gehandicaptenzorg als begeleidster. Daar deed destijds de automatisering ook zijn intrede. Antoinet: “Ook als verpleegkundige moest ik vroeger al steeds meer met de computer werken. Dat vond ik niet altijd makkelijk.”

Antoinet: “De maatschappij verandert snel, dus je moet mee. Van mijn schoonzus, die werkzaam is bij een Bibliotheek, hoorde ik al dat de Bibliotheek meer biedt dan alleen boeken. Toen ik op de website van de Bibliotheek Midden-Brabant las over de Klik & Tik-cursus besloot ik me aan te melden”. Tijdens de cursus leren mensen in makkelijke taal hoe het internet en computers werken. Antoinet hoopte door de cursus meer inzicht te krijgen in het digitale domein, met hulp veilig te kunnen oefenen en zo in de toekomst meer te 'durven'. Zodat ze minder afhankelijk is van andere mensen. Dat is gelukt: “Alles werd duidelijk en rustig uitgelegd. De vrijwilligers zijn schatten van vrouwen.”

Ook de omgeving van Antoinet merkt verandering na het volgen van de Klik & Tik-cursus, in het bijzonder haar man. Hij merkt dat Antoinet nu meer zelfvertrouwen heeft als ze werkt op de computer. Antoinet werkt thuis ook met het cursusmateriaal. Ze merkt zelf ook verschil; “Ik heb meer inzicht gekregen in hoe de computer werkt. Van het internet en Whatsapp tot ontspanning online. Ik raad anderen de cursus aan, omdat je op je eigen tempo kunt oefenen en ook kunt aangeven waar je interesse ligt.”

Ook beter leren omgaan met de computer? Of ken jij iemand die wel wat hulp kan gebruiken bij beter leren lezen, schrijven of rekenen? Kijk voor meer info over het Taalhuis, spreekuren én computercursussen op: www.bibliotheekmb.nl/basisvaardigheden.