Minecraft Werkplaats: creatief aan de slag met leerzame thema’s

Gepubliceerd op: 15 juni 2021 12:02

In onze Werkplaats-workshops kunnen kinderen tussen 7 en 12 jaar hun digitale en creatieve vaardigheden ontwikkelen en hun talenten ontdekken. Toen we deze workshops vanwege de lockdown niet meer in onze vestigingen konden aanbieden, vond ons DigiLab-team al snel een oplossing: de 'Minecraft Werkplaats Online'.

Een soort digitaal Lego: creatief en leerzaam

Eerst twee keer per week (tijdens de scholensluiting) en inmiddels één keer per week kunnen kinderen meebouwen en elkaar ontmoeten op de Minecraftserver van de Bibliotheek. Joep, Menno en Sjors van het DigiLab zijn er ook steeds bij en helpen kinderen op weg.

Lees- en mediaconsulent Joep van der Weide vertelt: “Het leuke aan de game Minecraft is dat het een soort digitaal Lego is. Dus het draait niet om winnen of verliezen, vechten of punten halen. Kinderen gaan echt aan de slag met hun eigen ideeën. Iedere week hebben we in onze Werkplaats ook een ander thema. Het Oude Egypte, De Waanzinnige Boomhut en Een Kolonie op Mars: allerlei thema’s zijn al voorbijgekomen. Daardoor leren kinderen dus ook van alles over architectuur, kunst en geschiedenis.”

Ook (groot)ouders kijken mee

De drie kinderen van Anne uit Tilburg zitten iedere vrijdagmiddag klaar om vanuit huis mee te doen aan de online Minecraft Werkplaats: de kinderen loggen in op de server en gaan aan de slag met de bouwopdracht van die week, Anne kijkt op tv mee via de YouTube-stream. “Nu hij iedere vrijdag groot op ons tv-scherm te zien is, is Joep hier een echte YouTube-ster geworden.”

Door mee te kijken, raakt Anne steeds meer thuis in de Minecraft-wereld. “Ik was zelf niet zo van het Minecraften, maar hiermee krijg je als ouder echt een goed beeld van die wereld. Ik weet nu alles over TNT en overstromingen – en zie dat wat in Minecraft gebeurt, soms doorwerkt in hun 'echte wereld'.”

Ook Anne's moeder, die we vanwege de lockdown minder kunnen zien, heeft zich al aangemeld. "Zo kan ze vanuit huis af en toe meekijken via YouTube. Dan stuurt ze de kleinkinderen daarna een berichtje met een compliment over wat ze gebouwd hebben."

Bekijk ook waarom Stijn en zijn moeder Renate iedere week de uren aftellen tot de Minecraft Werkplaats weer begint.

Wil je meer weten over deze online activiteit, of een keer meedoen?

Bekijk onze Minecraft-agenda en lees meer