De Bibliotheek: een plek waar jongeren hun talent ontwikkelen

Gepubliceerd op: 17 november 2021 09:56

Dat de Bibliotheek een plek is om boeken te lenen en te studeren, is bij de meeste jongeren wel bekend. Maar inmiddels weten ook steeds meer jongeren de Bibliotheek LocHal te vinden om hun talenten te ontwikkelen. Zo organiseerden we in 2021 onder andere een 'Game Development Bootcamp' en schrijfworkshops. "Mijn eerste short story vloog uit mijn pen."

In drie dagen tijd werd tijdens de herfstvakantie jongeren de eerste beginselen van game development bijgebracht door gamedesigner Maarten van Broekhoven. Maarten: “De bootcamp bestond uit twee onderdelen. In het eerste deel leerde ik hen de basics en volgden ze wat ik deed. Ik leerde hen bijvoorbeeld hoe je een karakter laat rondlopen. In het tweede gedeelte kregen ze meer vrijheid om te doen wat ze wilden. Dan gingen ze bijvoorbeeld levels bouwen of de wereld van de game anders inrichten.”

Maarten is blij dat jongeren dankzij de workshops in aanraking komen met de beginselen van gamedesign. “De Bibliotheek is er natuurlijk ook de perfecte plek voor, aangezien het een centrale hub van kennis is. Het trekt zowel mensen die erg creatief zijn, als mensen die juist meer technisch zijn. Je leert allerlei vaardigheden door aan zo’n game te werken. Zo leer je in principe de eerste beginselen van programmeren en dat is in deze tijd een superhandige skill om te hebben.”

Uitgedaagd worden op een nieuw vlak

Eén van de enthousiaste deelnemers is Niek. Niet alleen hij is enthousiast, maar zijn vader ook: “Dit is echt geweldig! Normaal kijkt mijn zoon uren naar hoe andere gamers onmogelijke levels spelen en nu leert hij zelf hoe hij een game maakt en is hij daar uren mee bezig geweest thuis!” Maarten vult aan: “Nu zien ouders in dat er ook positieve effecten aan gamen zitten. Je merkt echt dat de jongeren geprikkeld worden tijdens dit soort workshops. Ze zien nu ook dat bijvoorbeeld een carrière als gamedesigner een mogelijkheid is. Daar kan de moeder van Rein zich helemaal in vinden: “Normaal heeft Rein op school nergens moeite mee. Goed dat hij eens iets ervaart waar hij wel moeite mee heeft.”

En na de bootcamp? “Dan kunnen de jongeren nog een jaar lang in de ‘game engine’ om eraan te werken’” vertelt Maarten. “Dus ze kunnen na de bootcamp thuis nog lekker verder sleutelen.” Aangezien deze editie goed bevallen is, komt de Game Development Bootcamp terug in de carnavalsvakantie en meivakantie. Maarten: “En het is niet alleen leuk voor jongeren! Ik kan me voorstellen dat het voor bijvoorbeeld een docent ook superinteressant is.”

Bekijk (en speel) hier de gemaakte games

Tekst gaat door onder de afbeelding.

Je eigen schrijfstijl ontdekken bij Young Adult-schrijfworkshops

Niet alleen gamers konden afgelopen jaar hun hart ophalen in de Bibliotheek LocHal. Voor Young Adult-liefhebbers werd er een schrijfworkshop georganiseerd waarin YA-schrijver Cindy Paul en illustrator Renée Zonneveld jongeren de fijne kneepjes van het vak leerden. Dat bleek volgens programmamaker Desiree van Beurden een schot in de roos: “Ik wilde jongeren inspireren én ik wilde ze uitdagen om met hun talent aan de slag te gaan. Daar bleek duidelijk behoefte aan. Binnen no time zat de workshop vol.”

Doel van de schrijfworkshops was vooral dat de deelnemers ook daadwerkelijk aan het schrijven zouden slaan. Cindy Paul en Renée Zonneveld wilden ze niet enkel schrijftechnieken en –theorieën leren. In een serie van vier bijeenkomsten leerden de jongeren om hun eigen ideeën op papier te krijgen. Ze leerden over het begin van een verhaal, over valkuilen en hoe ze daarmee om moeten gaan én dus vooral hoe ze met schrijven door kunnen gaan. “Het is belangrijk dat ze daarbij de vrijheid voelen om hun eigen stijl en hun eigen stem te ontdekken en dat ze zichzelf niet van alles op gaan leggen”, zegt Cindy Paul. ,,We willen juist dat ze gaan spelen met sfeer in hun verhaal, met dialogen.”

De groep bestond uit zowel ervaren schrijvers als beginners en ze kwamen lang niet allemaal uit Tilburg. Nina (21) kwam bijvoorbeeld speciaal voor de workshop met de trein uit Breda. “In mijn Bibliotheek organiseren ze dit soort dingen niet”, zegt ze. “Ik ben fan van de boeken van Cindy en Renée. Ik zag deze workshop voorbij komen in een facebookgroep voor liefhebbers van Young Adult. Ik had nog weinig schrijfervaring. Na de eerste workshop vond ik het lastig om tijd vrij te maken om te schrijven. Toen ik eenmaal ging zitten vloog mijn eerste short story uit mijn pen. Het is heel bijzonder om nu te kunnen ontdekken hoe ik zelf schrijf.”

Lees hier een aantal verhalen, geschreven door de workshopdeelnemers