Podcast ‘De Faalcast’: de tegenhanger van de presteercultuur

Gepubliceerd op: 10 november 2021 09:37

Iedere dag zien we succesverhalen voorbijkomen op LinkedIn, maar wanneer hoor je nu de verhalen over dat iets níet goed ging? Daarom is de Faalcast in het leven geroepen door de Bibliotheek Midden-Brabant, BANK15 en Omroep Tilburg. Faalcast is ontstaan uit FuckUp Nights Tilburg. In iedere aflevering bespreekt een gast zijn professionele blunder of bad practice, want 'wie geen fouten maakt, maakt meestal niets'.

Eén van de initiatiefnemers van de Faalcast is Mark Dekker, programmamaker bij de Bibliotheek LocHal. Door de coronaperiode kon een van zijn favoriete programma’s – FuckUp Nights Tilburg – niet meer plaatsvinden. Tijdens deze avonden komen normaal gesproken vier sprekers op bezoek om te vertellen over een fout, blunder of misser uit hun carrière die hen is bijgebleven. Mark liet het er niet bij zitten en besloot om samen met BANK15 en Omroep Tilburg een podcastvariant te maken.

Mark: “We gingen nadenken over een andere vorm van de FuckUp Nights en al snel concludeerden we dat de eerlijke verhalen goed luistervoer zijn voor een podcast. De podcast past ook perfect in Tilburg, aangezien we een stad van makers zijn. En dan gaan er af en toe ook dingen fout. Nee, beter gezegd: dan moeten er ook dingen fout gaan. Wij zien fouten maken als de beste leermomenten. Dus waarom zou je die niet delen met een ander? Dan kunnen zij er ook weer van leren. En stiekem is het ook gewoon lekker om naar andermans fouten te luisteren en er soms flink om te lachen.”

Online glansmakerij relativeren

Iris van den Boezem is één van de vaste luisteraars van het eerste uur. “Ik vind het geweldig om andere ondernemers te horen vertellen over wat er fout ging in hun praktijk, en dan vooral over hoe ze erop reageerden, welke acties ze ondernamen en hoe ze er nu op terugkijken. Erg inspirerend, vind ik. Voor mij als ondernemer, maar ook gewoon als mens in algemene zin. Zeker in tijden van 'online glansmakerij', waarbij het met iedereen altijd maar perfect en op rolletjes lijkt te gaan." De Faalcast laat zien dat dat niet zo is, vertelt ze. Ook niet bij ondernemers waarvan je denkt dat ze (alleen maar) succesvol zijn. "Het laat zien dat iedereen fouten maakt. Dat relativeert enorm. En het toont aan dat 't niet erg hoeft te zijn, omdat je er juist iets van opsteekt, je grenzen verkent en/of iets nieuws ontdekt."

Ook Ariste Alosery is luisteraar van de podcast en kan zich vinden in de achterliggende gedachte van de Faalcast: “Ik denk dat het heel belangrijk is dat het stigma rondom falen verandert. Voor falen hoef je je niet te schamen, want je leert bijna nergens meer van.”

Een podcast beginnen zonder ervaring

Mark is zelf ook niet bang om te falen. “Ik host zelf de podcast samen met Fenne van BANK15. We hadden allebei nog nooit een podcast gemaakt, maar we dachten: het past wel perfect bij de Faalcast om gewoon maar te beginnen en te kijken hoe het gaat. Na drie afleveringen hadden er meer dan duizend mensen geluisterd. Het begon misschien als een tijdelijk alternatief, maar het bleek écht iets te zijn waar mensen graag naar luisteren. Daarom gaan we ook door met de podcast, ook nu we we de FuckUp Nights weer live mogen organiseren.

Wat Mark zelf heeft opgestoken van de Faalcast? “Er is geen succes zonder mensen die risico nemen of mensen die fouten maken. Daar ontstaat innovatie. We delen allemaal graag onze successen, terwijl het delen van bad practices juist zo waardevol is. We willen met de podcast graag de mindset van mensen veranderen: je bent niet de enige die fouten maakt. Het is de tegenhanger van de presteercultuur. Maar dat doen we natuurlijk wel op een leuke, entertainende manier.”

FAALCAST
Luister naar een spiksplinternieuwe aflevering, waarin Ivonna Kere te gast is. Zij vertelt hoe zij als nieuwkomer in Nederland dacht dat haar onderneming in kunstobjecten van natuursteen zonder meer een groot succes zou worden.

FUCKUP NIGHTS
De najaarseditie van FuckUp Nights in de LocHal wordt uitgesteld naar de voorjaarseditie op 16 februari 2022 en heeft als titel Happy Falentijn.

Luister de Faalcast of kom naar de volgende FuckUp Night