Bibliotheken beperkt open tijdens harde lockdown

Gepubliceerd op: 14 januari 2022 21:03

Tijdens de huidige lockdown zijn onze bibliotheekvestigingen geopend. Alle bibliotheken blijven vrij toegankelijk voor iedereen die boeken wil lenen of terugbrengen en iedereen die wil komen studeren, werken of lezen. Ook kun je bij ons terecht voor één op één hulp bij digitale zaken, zoals het maken van een afspraak voor een boosterprik. Vanwege de coronamaatregelen zijn er nu geen groepsactiviteiten in de bibliotheek en is de horeca in onze vestigingen dicht.

Bibliotheken blijven overdag beperkt open, omdat ze vallen onder essentiële dienstverlening. Een plek voor ontmoeting, workshops en debat kunnen we nu helaas even niet zijn, vanwege de maatregelen tegen het coronavirus. Maar ook in deze periode kun je wel ‘gewoon’ bij ons terecht voor de broodnodige informatie en inspiratie.

Basisregels voor bibliotheekbezoek

De Bibliotheek is vrij toegankelijk voor iedereen. Je hebt geen coronatoegangsbewijs of QR-code nodig om ons te bezoeken. De Bibliotheek is zo ingericht, dat het ook nu een veilige en prettige plek is voor bezoekers én medewerkers. Daarom vragen we graag je volle aandacht voor deze drie belangrijke regels:

• Kom niet naar de Bibliotheek als je verkouden bent of griepklachten hebt.
  • Houd 1,5 meter afstand: bescherm jezelf en anderen.
  • Voor bezoekers van 13 jaar of ouder is het dragen van een mondkapje verplicht - wanneer je loopt, maar óók wanneer je staat of zit (bijvoorbeeld bij de leestafel of werkplekken).

Actuele openingstijden

De openingstijden van onze vestigingen zijn aangepast. ‘s Avonds zijn we dicht, overdag kun je tot uiterlijk 17.00 uur bij ons terecht.

Enkele bibliotheken bevinden zich in een buurthuis of cultureel centrum. Daarom hebben een aantal vestigingen andere openingstijden dan je van ons gewend bent.

Bekijk de actuele openingstijden van jouw Bibliotheek

Hulp bij regelen overheidszaken

Heb je een vraag over het aanvragen van een DigiD of over het maken van een afspraak voor de boosterprik? Of over andere zaken die je digitaal moet regelen - belastingen, toeslagen, pensioen of het verlengen van je rijbewijs?

Dan kun je ook nu terecht bij het Informatiepunt Digitale Overheid in de bibliotheek. Onze speciaal opgeleide bibliotheekmedewerkers helpen je graag op weg, denken mee of verwijzen je door naar de juiste organisatie. Loop hiervoor gewoon binnen, of kom langs tijdens de speciale spreekuren.

Kijk hier voor de openingstijden en spreekuren

Activiteiten, cursussen en spreekuren

Vanwege de coronamaatregelen kunnen er nu geen groepsactiviteiten en cursussen plaatsvinden in de Bibliotheek. De meeste spreekuren gaan wel door. Ook kun je tijdens service-uren gewoon terecht bij ons Informatiepunt Digitale Overheid voor één op één hulp bij digitale zaken.

Online is de Bibliotheek is 24/7 open. Ontdek hier ons online aanbod, zodat je kunt blijven lezen en leren! Er is voor iedereen wat te vinden bij de online Bibliotheek.

Lees je het liefst op papier? Je kunt via onze online catalogus ook boeken reserveren, zodat je ze met een kort bezoek aan de Bibliotheek in jouw buurt kunt ophalen.

Werken of studeren in de bieb blijft mogelijk

Je kunt overdag gebruikmaken van een deel van onze werk- en studieplekken; vanwege de anderhalvemeterregel is het aantal beschikbare plekken beperkt. Van tevoren reserveren is in bijna alle gevallen niet nodig. Alleen een studiecabine of werkplek met computer in de Bibliotheek LocHal moet je wel van tevoren reserveren

Blijf op de hoogte!

Heb je nog vragen? Kijk dan bij de veelgestelde vragen op deze website. Ook via onze nieuwsbrief (aanmelden) en social media houden we je op de hoogte.

Voor meer informatie en het laatste nieuws over het coronavirus verwijzen we je graag naar de website van de Rijksoverheid: www.rijksoverheid.nl/coronavirus .

Bekijk de veelgestelde vragen