Bibliotheek Midden-Brabant en RKC Waalwijk trappen leesproject Scoor een Boek! af

Gepubliceerd op: 31 januari 2022 15:59

1 op de 10 kinderen in Nederland heeft een leesachterstand. De Bibliotheek Midden-Brabant besloot om dit probleem samen met voetbalclub RKC Waalwijk en Samen RKC aan te pakken met het project Scoor een Boek! In 9 weken tijd gaan kinderen uit groep 5 uit de gemeentes Waalwijk, Heusden en Loon op Zand samen zoveel mogelijk boeken ‘scoren’. Profvoetballer Finn Stokkers moedigt de kinderen gedurende deze periode aan om zoveel mogelijk te lezen. Op 31 januari was het dan zo ver: de aftrap van dit bijzondere leesproject.

Al wijzend en roepend staan de kinderen van Basisschool Besoyen in Waalwijk voor het raam als RKC-mascotte RiCKy het schoolplein betreed. Het is namelijk een feestelijke dag: het leesproject Scoor een Boek! gaat van start. De lees- en mediaconsulent van de Bibliotheek de Midden-Brabant, Renske Jongejan, heeft voorafgaand aan het bezoek van RiKCy de kinderen verteld wat de bedoeling is. Tien negen weken lang gaan ze de allerleukste boeken lezen. Voor ieder boek mogen de kinderen een sticker plakken op de speciale scoreposter. Tussendoor krijgen ze aanmoedigende videoboodschappen van RKC-speler Finn Stokkers en het project eindigt met een sportieve afsluiting bij het RKC Waalwijk-stadion.

Doel van Scoor een Boek! is het aanwakkeren van leesplezier bij kinderen om daarmee hun kansen te vergroten op een succesvolle taalontwikkeling en toekomst. Is dat nodig? Helaas wel: ontzettend veel kinderen in Nederland verlaten de basisschool met taal- en leesproblemen. Als we dit probleem niet aanpakken, staan deze kinderen straks met 1-0 achter als ze de arbeidsmarkt betreden.

Leesbevordering door het wedstrijdelement

Juffrouw Sannie van Basisschool Besoyen is nu al enthousiast over het project. “Ik merk dat kinderen een boek openslaan, de plaatjes bekijken en het weer dichtslaan. Ik denk dat er nog veel winst te behalen valt op het gebied van leesbevordering. Lezen is namelijk superbelangrijk: je hebt het de hele dag door nodig. Ik merk dat kinderen nu gelijk enthousiast zijn om te gaan lezen door de koppeling met RKC Waalwijk.”

Een van die enthousiaste kinderen is Summer uit groep 5. Ze houdt normaal niet zo van lezen, maar in dit project heeft ze wel heel veel zin. “Ik vind het heel erg leuk dat het een wedstrijd is. Hierdoor krijg ik meer zin om te lezen. Ik vind het ook leuk dat iemand van de bieb allemaal nieuwe boeken langsbrengt. Ook boeken die niet zo moeilijk zijn, want als het te moeilijk is vind ik het meteen minder leuk.” Het eerste boek dat Summer gaat lezen? “Het leven van een zalm, want die heeft fijne letters én leuke plaatjes.”

Een aangepaste variant

De editie van dit jaar is in een iets aangepaste vorm gegoten. De lees- en mediaconsulenten komen bij sommige klassen niet op bezoek, maar zijn te zien via het digischerm. Normaal gesproken eindigt Scoor een Boek! met een groots sportief slotevenement waarop de eindscore bekend wordt gemaakt. De Bibliotheek en RKC Waalwijk hopen van harte dat het dit jaar weer mogelijk is, maar anders hebben ze een aangepaste variant achter de hand.

Scoor een Boek! startte enkele jaren geleden in Groningen en wordt nu uitgerold over het hele land. In de regio Waalwijk, Heusden en Loon op Zand hebben RKC Waalwijk, Samen RKC en de Bibliotheek Midden-Brabant de handen ineen geslagen om van Scoor een Boek! een succes te maken. Het project wordt mogelijk gemaakt door een financiële bijdrage van Q-Promotions en de Rabobank Den Bosch.

Lees meer over Scoor een Boek!