Boeken gesorteerd op kleur is 1 april-grap

Gepubliceerd op: 28 maart 2022 14:32

De meeste hadden het al door, maar het sorteren van boeken op kleur was natuurlijk een 1 april-grap. We hebben veel lol gehad deze week om al jullie reacties! Maar het is geen grap dat we bij de Bibliotheek Midden-Brabant diversiteit vieren en graag de wereld van mensen groter maken. Daarom kun je ter inspiratie eens een kijkje nemen op onze pagina over diversiteit en inclusie.

diversiteit en inclusie

Boeken vanaf april op kleur gesorteerd

Vanaf april gaat de Bibliotheek Midden-Brabant boeken op kleur sorteren. Voorheen werden de boeken op auteur of op genre gesorteerd, maar daar stapt de Bibliotheek nu helemaal van af. Ze hopen dat mensen hierdoor uit hun comfortzone stappen en eens iets anders lezen dan de gevestigde namen.

Collectioneur Leonoor van Dam is al druk bezig in de Bibliotheek LocHal, want het nieuwe beleid neemt veel tijd in beslag. “Alleen in de LocHal staan al meer dan 150.000 boeken, die moeten dus allemaal een nieuwe plekje krijgen. Deze week zijn we dus met man en macht bezig om alles te sorteren en opnieuw in te delen.”

Maar waarom stapt de Bibliotheek Midden-Brabant over op dit nieuwe systeem? Leonoor: “Doordat de boeken op kleur staan in plaats van op thema of op schrijver ontdek je weer hele nieuwe boeken in onze collectie. Hierdoor maken we de wereld van mensen groter. Als Bibliotheek vinden we het namelijk belangrijk om mensen kennis te laten maken met een divers aanbod. Wij vieren diversiteit en stimuleren het graag om out of the box te denken.”

De Bibliotheek Midden-Brabant verwacht dat de nieuwe manier van sorteren even wennen zal zijn voor de bezoekers, maar dat ze het snel zullen omarmen. Leonoor: “Je komt niet meer naar de Bibliotheek met het idee om een specifiek boek te lenen. Je wandelt gewoon binnen en laat je inspireren door de kleuren van de regenboog.”

Kun je niet wachten tot april? Dan kun je je nu al laten inspireren door te kijken op: