Bibliotheek lanceert gedichtenapp ver+vers

Gepubliceerd op: 1 december 2022 09:36

Bibliotheek lanceert gedichtenapp ver+vers

De Bibliotheek Midden-Brabant, Tilburg University en literair productiehuis Tilt hebben een gedichtenapp gelanceerd: ver+vers. Deze webapp is speciaal bedoeld voor mensen van 14 tot 18 jaar. Met ver+vers stel je heel eenvoudig een beeldgedicht samen met dichtregels van dichter Vicky Francken en illustraties van grafisch kunstenaar Lies Van Gasse. De gemaakte collages kun je direct delen via TikTok, Snapchat of Instagram.

Tekst: Bibliotheekblad

Ontdek ver+vers: bekijk de app

Voor het ontwikkelen van de app ging Tilt in gesprek met jongeren van scholengemeenschap de Overlaat in Waalwijk en de Nieuwste School in Tilburg. Zij dachten enthousiast mee over hoe een digitale literaire productie eruit zou kunnen zien en hoe je ervoor kunt zorgen dat jongeren het leuk blijven vinden om de app te gebruiken.

tekst gaat verder onder de video

Vervolgens werkten Vicky Francken en Lies Van Gasse samen met digitale-interactieontwerper Jeroen Braspenning aan deze productie.

ver+vers is een webapp, oftewel een app die je bezoekt in een internetbrowser, en dus NIET verkrijgbaar in een appstore. Je kunt ver+vers vervolgens wél als ware het een app installeren op het beginscherm van je telefoon.

Ontdek ver+vers: bekijk de app

Leesbrief voor het VO

Lees- en mediaconsulenten van de Bibliotheek Midden-Brabant maakten een lesbrief bij ver+vers. De les is geschikt voor de onderbouw van het VO. Leesconsulenten en docenten kunnen er zo mee aan de slag.

ver+vers is een co-productie van de Bibliotheek Midden-Brabant, Tilburg University en literair productiehuis Tilt. De ontwikkeling van de app werd mogelijk gemaakt dankzij het Nederlands Letterenfonds, Fonds 21, Stichting Lira, Stichting Zabawas en de Boudewijn van Gorp Stichting.

Lees meer over ons onderwijsproject Digitale Literatuur