Children for the Future: kinderen een stem geven

Gepubliceerd op: 14 december 2022 14:33

Is praten over de toekomst alleen voor volwassenen? Dacht het niet! In de Bibliotheek Waalwijk organiseerden ze de reeks 'Children for the Future', waarbij kinderen leren debatteren over duurzaamheid. Het eindigde met een spetterend slotdebat waarbij lokale politici en experts luisterden naar wat de kinderen te zeggen hadden. “Kinderen zijn de volwassenen van de toekomst!”.

Children for the Future bestaat uit twee onderdelen: op de eerste zaterdag krijgen de kinderen een debattraining en een boekproeverij over het klimaat. Agnes van Eeten, programmamaker van de Bibliotheek Waalwijk vertelt: “De training kregen ze door Joris Lokke van Contour de Twern en hij gaf ze de stelling ‘Alle wc-hokjes moeten transparant zijn’. De kinderen kwamen met geweldige argumenten waarom dat zo zou moeten zijn. Bijvoorbeeld dat we de schaamte voorbij moeten gaan en dat het taboedoorbrekend is. Kinderen denken anders dan je verwacht.”

Dat is volgens Agnes dan ook de kracht van deze activiteit. “Kinderen zijn minder beperkt in hun gedachtes. Ze hebben minder bagage en denken daardoor vrijer. Ze hebben geen extra belangen: ze werken niet voor een organisatie of een club. Daarom is het heel interessant om hun visie te horen.”

Naast de debattraining maken de kinderen ook kennis met boeken. Lees- en media consulent Dominique vertelt ze uitgebreid hoe ze informatie uit een boek kunnen halen. “Tegenwoordig zijn we snel geneigd om alles op internet op te zoeken, maar ik laat graag zien dat er ook heel veel waardevolle informatie in boeken te vinden is, zegt Agnes.”

Zelfvertrouwen om je stem te uiten

De zaterdag erna is het tijd voor het tweede onderdeel van Children for the Future: het slotdebat in het theater Winterdijk30B. De de zaal is goed gevuld. De kinderen nemen nog even hun punten door en de bezoekers gaan op hun plek zitten.

Jolie is 10 jaar oud en is tijdens het slotdebat niet echt zenuwachtig. “Ik heb me goed voorbereid, dus heb er vooral zin in. Vandaag is de leukste dag, want iedereen luistert naar je. Zelfs politici! Dat is echt bijzonder.” Wat het belangrijkste is dat ze geleerd heeft? “Dat ik feiten moet controleren met andere informatie. Je moet nooit maar één bron geloven.”

Dan is het tijd om van start te gaan. Iedereen in de zaal krijgt een rode en groene kaart en mag hiermee aangeven of ze het eens zijn met de stelling of niet. Aan het einde van het debat wordt gekeken of de meningen zijn veranderd. Zo wordt er onder andere stevige gedebatteerd over het feit of recreatieplas het Lido plaats moet maken voor windmolens. De tegenpartij pleit voor biodiversiteit en een fijne plek voor de inwoners en de voorstanders wijzen op het belang van duurzame energie in deze dure tijden.

Programmamaker Agnes is trots. “Je ziet dat kinderen hierdoor een mening durven vormen. We geven de kinderen een stem. Ze krijgen zelfvertrouwen om die stem te uiten. En ik vind het ook heel waardevol dat ze leren dat ieders mening zinvol kan zijn en gerespecteerd moet worden.”

Impact voor de gemeente Waalwijk

Een van de politici die op de eerste rij zit is Sheila Schuijffel, wethouder duurzaamheid. Ze vindt het ontzettend goed dat de kinderen hier hun woordje doen. “Kinderen zijn de volwassenen van de toekomst. Voor hen is duurzaamheid een heel belangrijk thema, want zij willen dat de wereld over 50 jaar ook nog een mooie plek is om te leven. Daarom doet hun mening er zeker toe. Het is heel waardevol om te horen welke dingen ze bedenken. Ik word heel blij van dit soort initiatieven. Van mij mag de Bibliotheek dit nog veel meer aanwakkeren.” Dat is ook het plan van programmamaker Agnes. “We willen dit zeker vaker gaan doen. We doen het maar met een klein groepje kinderen, maar de impact op de gemeente is groot.”