Pat vindt e-books een uitkomst voor leesclubs

Gepubliceerd op: 22 januari 2024 15:11

Voor zichzelf leest Pat (69) liever van papier – ‘dan zie je beter waar je bent in een boek’. Maar voor haar leesclub maakt ze graag gebruik van e-books. “Dan is een boek tegelijkertijd voor iedereen beschikbaar.” Vóór de online Bibliotheek er was, moesten ze wachten tot de één een biebboek had ingeleverd, zodat een ander het daarna kon lenen. Soms werden goedbedoeld ook illegale e-books verspreid. “Maar we houden van lezen, en dus van auteurs. Dan moet je ook netjes auteursrecht betalen.” Nu lezen ze daarom alleen nog maar boeken die in ieder geval via de online Bibliotheek beschikbaar zijn.

Liefde in tijden van cholera, dat was het eerste boek dat ze samen lazen. Wanneer dat was? “Nu je het zegt, ik denk dat we al richting ons 20-jarig jubileum gaan.” Ze zijn met z’n tienen begonnen destijds. Zo’n acht keer per jaar komen ze bij elkaar, om en om bij één van de leden thuis. Stipt op tijd beginnen ze dan, eerst met een rondje waarin iedereen ‘stemt’ met gekleurde kaarten: geel betekent ‘geweldig’, blauw van ‘heldere lucht’ is ook nog positief, oranje iets minder en rood  staat voor ‘pokkeboek’.

Gezamenlijke favorieten?

Op de computer houdt Pat bij welke boeken ze gelezen hebben. Dus bij de vraag welke boeken eruit sprongen, hoeft ze alleen maar haar lijst erbij te pakken en dan kan ze de herinneringen zo naar boven halen. Zo’n 120 gelezen boektitels staan er inmiddels al op. “Het mooiste boek ooit vond ik Oorlog en terpentijn, dat lazen we in maart 2020. Ook Schaduwkind raakte bijna iedereen. Over Daar waar de rivierkreeften zingen waren de meningen nogal verdeeld en De leraar gooide bij niemand hoge ogen.”

Van longlist naar 8 titels

Ieder najaar vraagt Pat de groepsleden met ideeën te komen. “Hun lijstje vul ik dan aan tot 16 boektitels; dan kijk ik bijvoorbeeld naar literatuurprijzen of boeken die in Zomergasten voorbij zijn gekomen.” Op die longlist mogen de leden dan stemmen. Zo komen ze heel democratisch tot een leeslijst van 8 te lezen boeken per jaar. “Dit jaar staan er ook wat thrillers op. Dat is ook wel eens leuk, het hoeft niet altijd heel hoogdravend.”

Meer verhalen van e-booklezers

Ook e-books lezen?