Werkplaatsvrijwilliger Martijn: ‘enthousiasme staat voorop’

Gepubliceerd op: 15 januari 2024 12:00

Zo’n vijf jaar alweer deelt Martijn (42) zijn programmeerkennis met kinderen en jongeren uit Tilburg. Hij is één van de drie vaste vrijwilligers van In de Werkplaats bij de Bibliotheek Heyhoef. “Dat je kinderen op een leuke manier iets nieuws kan leren, dat maakt het voor mij zo mooi om begeleider te zijn bij In de Werkplaats.”

“Ik woon in Koolhoven en kwam toen onze oudste kind heel klein was (ze is nu 9) al regelmatig in de Bibliotheek Heyhoef om boeken te lenen. Ik wilde toen graag naast mijn baan in software development, ook graag naast mijn werk iets doen met mijn kennis en enthousiasme over programmeren. Om op die manier iets terug te doen voor de maatschappij. Dat doe ik nu dus al jaren iedere maand met veel plezier bij In de Werkplaats.”

Op weg helpen met de juiste vragen

In de Werkplaats ervaart Martijn als een hele leuke manier om kinderen nieuwe dingen te leren. “De thema’s waarmee we werken prikkelen hun creativiteit. Laatst zijn we bijvoorbeeld met legorobotjes aan de slag gegaan. Als we dan beginnen, hebben kinderen meteen al de wildste ideeën van wat ze willen maken. Het is dan een leuke uitdaging om hen op weg te helpen door vragen te stellen: wat moet dat robotje precies gaan doen? Wat is dan de eerste stap? En wat de volgende?”

Plezier in overdragen

Martijn begeleidt In de Werkplaats samen met twee andere vrijwilligers, Marijn en Sanne. Over de vraag wat je in huis moet hebben als begeleider, kan hij kort zijn: “Enthousiasme, dat staat echt voorop.” Alleen als je zelf plezier hebt in creatief zijn met digitale technologie, dan kun je dat ook overdragen. “De maandelijkse thema’s worden ons aangedragen door de Bibliotheek, dus aan voorbereiding zijn we niet zoveel tijd kwijt. En zeker als je met een aantal vrijwilligers bent, komt je er inhoudelijk samen altijd wel uit.”

Werkplaatsbegeleider: iets voor jou?

Waar & wanneer is er weer een Werkplaats?