Heel Waalwijk bakt met kids: “Soms kun je meer dan jezelf denkt en is het zelfs nóg lekkerder”

Gepubliceerd op: 24 maart 2021 14:45

Bakkers klaar? Bakken maar tijdens ‘Heel Waalwijk bakt met kids’. De Bibliotheek Waalwijk organiseerde een (online) Kindercollege met Anouk Glaudemans, dé winnares van Heel Holland Bakt 2020. Tijdens dit Kindercollege konden kinderen van 5 tot 10 jaar én hun (groot)ouders al hun bakvragen stellen aan Anouk. En werden ze uitgedaagd mee te doen met een spannende technische opdracht, waarbij ze streden om de best versierde cupcake.

Kindercolleges Bibliotheek Midden-Brabant

Tijdens de Kindercolleges van Bibliotheek Midden-Brabant gaan kinderen op reis om te ontdekken hoe de wereld in elkaar zit. Steeds met een andere reisgids, die ze wegwijs maakt in zijn of haar expertise. Agnes van Eeten, programmamedewerker Bibliotheek Waalwijk: “Zo hoop ik dat kinderen geprikkeld raken vragen te stellen over onderwerpen waarover ze meer willen weten. En daarvoor kunnen zij natuurlijk bij uitstek terecht in de Bibliotheek. Daarom organiseerde de Bibliotheek Waalwijk een Kindercollege met dé (thuis)bakker van Nederland, Anouk Glaudemans. Anouk: “De Bibliotheek draag ik een warm hart toe. Ik lees zelf al m’n hele leven en ben dol op boeken. Dus als je dan gevraagd wordt om mee te doen aan een Kindercollege dan doe ik dat graag. Vooral omdat kinderen in deze tijd zoveel mogelijk leuke activiteiten nodig hebben. Dat is gewoon mooie afleiding.”

Kindercollege met Anouk Glaudemans van Heel Holland Bakt

Het Kindercollege kon niet ín de Bibliotheek plaatsvinden, daarom werd er een online feestje van gemaakt. Zo’n 20 kinderen en hun (groot)ouder(s) zaten thuis klaar voor een digitaal scherm om al hun brandende bakvragen te stellen; van ‘hoe maak je het luchtigste deeg, tot welk gebakje vind jij ’t allerlekkerst?’ Mama Daphne: “Onze drie kids vonden het een succes en superleuk! Zeker voor herhaling vatbaar. Onze oudste zou een college over meer relevante thema’s ook superleuk vinden, bijvoorbeeld klimaat of iets over schrijven voor kids.” Niet alleen de kinderen waren enthousiast, ook de (groot)ouders. Opa Wim vond het een prachtig initiatief: “Onze kleindochter Sanne vond het college geweldig, en wij dus ook. Sanne’s enthousiasme heeft nog uren doorgeklonken.”

Heel Waalwijk bakt met kids

Naast het delen van kennis, informatie en vragen gingen de mini-bakkers ook actief aan de slag met een mini-technische-opdracht. Binnen 10 minuten werden de cupcakes prachtig versierd met fondant, kraaltjes en spikkels. Aan Anouk de pittige taak om een winnaar te kiezen, want iedereen had echt z’n best gedaan. De creatie van Thirza en Merel Verwoerd werd beloond met het ‘Kinderbakboek van Heel Holland Bakt’. De dames hadden namelijk een heel creatief concept bedacht met zelfgemaakte elementen, zoals een bakje voor de cupcake van chocolade. Mama Daphne: “Onze kids hebben afgelopen vrijdag zelfs hun eigen workshop cupcakes versieren voor vriendjes gedaan!” En dat is precies wat Anouk kinderen graag mee wil geven: “Dat je in de keuken heel veel kunt maken en je niet alles uit een pakje of zakje hoeft te halen. Soms kun je meer dan jezelf denkt en is het zelfs nóg lekkerder”.

Meer Kindercolleges vind je online, op onze website