Tips zodat kinderen zich niet vervelen in de meivakantie

Gepubliceerd op: 21 april 2020 14:13

Het is meivakantie! Normaal de tijd om er lekker met het gezin op uit te gaan en veel leuke dingen te ondernemen, maar dit jaar is dat net even anders. Daarom heeft de Bibliotheek Midden-Brabant een heleboel online activiteiten voor kinderen op het programma staan. Benieuwd geworden? Wij hebben ze voor je op een rijtje gezet.

Do 30 april – Online Codemiddag (8 tot 14 jaar)

Tijdens de Codemiddag gaan we aan de slag met het bouwen van een website met de Code Qube. Via een afgesloten online omgeving helpen we de deelnemende kinderen digitaal, zodat iedereen aan het einde van de middag een super toffe website kan laten zien! En ja, echt iedereen kan deze zien, want het internet mag nog wel bij iedereen langs ;-)!

Kijk hier voor meer informatie

Do 30 april – Joep en Sjors maken… (7 tot 12 jaar)

In deze nieuwe reeks video’s gaan Joep en Sjors van het Digilab elke week aan de slag om zelf iets te maken op de computer. Games, verhalen, levels, 3D-modellen: noem maar op! Ze leggen alles stap voor stap uit zodat je zelf vanuit je eigen huis mee kan doen. Benieuwd waar ze deze week mee aan de slag gaan? Kijk dan om 15.30 uur op het Youtube-kanaal van de Bibliotheek:

Naar het Youtube-kanaal

Vrij 1 mei – Peutervoorlezen (1 tot 4 jaar)

De Bibliotheek Midden-Brabant denkt ook aan onze allerkleinste bezoekers tijdens de thuisblijfperiode! Daarom delen we iedere vrijdag om 10.15 uur een nieuw peuterverhaal op de Facebookpagina’s van de Bibliotheek Midden-Brabant.

Bekijk hier de eerdere Peutervoorleesvideo's

Zat 2 mei – Coderdojo Online: Eigen game maken (7 tot 12 jaar)

En verder…

Staan er nog heleboel leuke andere tips op de website van de Bibliotheek Midden-Brabant! Zo hebben we een boel leuke tips verzameld om het lezen thuis nóg leuker te maken voor je kind. Wat dacht je bijvoorbeeld van videobellen met Voorleeshond Flex of een boekenbabbel maken voor klasgenoten? Voor de allerkleinsten en hun ouders is er de Digitale Verteltas. Online prentenboeken met kleine opdrachtjes.

Is jouw kind meer van de apps en games? Kijk dan eens naar de tips van Angela Meulensteen, mediacoach van de Bibliotheek, en Steph Byrne, programmamaker voor het GameLab. Zij selecteerden de leukste apps en games die niet alleen leuk zijn voor je kind, maar ook nog leerzaam!

Heb je een voetballiefhebber en/óf een leeswurm in huis? Dan is het wellicht leuk om met het hele gezin mee te doen aan de Thuiseditie van Scoor een Boek. Dit leesproject organiseert de Bibliotheek Midden-Brabant samen met Willem II en RKC Waalwijk. Ook als de klas van jouw kind niet meedoet aan Scoor een Boek, kun je toch met het gezin meedoen aan de Thuiseditie. De opdrachten in de Thuiseditie zijn gericht op samen lezen, spelen met taal en op bewegen. Je gaat bijvoorbeeld online sporten met Arjen Robben of moppen tappen met Jochem Myjer. Kijk snel op www.scoorthuis.nl voor meer informatie.