Corona-maatregelen: aantal Bibliotheken gesloten, alle activiteiten geannuleerd

Gepubliceerd op: 12 maart 2020 21:00

In Nederland gelden vanaf donderdag 12 maart 2020 nieuwe maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. Minister-president Rutte en minister Bruins lichtten de maatregelen (gebaseerd op advies van het RIVM) toe tijdens een persbijeenkomst. In navolging van deze nieuwe maatregelen sluit de Bibliotheek LocHal tot en met 31 maart haar deuren. Ook de Bibliotheken in Sprang-Capelle en Waspik zijn gesloten. De overige vestigingen in Midden-Brabant zijn vooralsnog open. In alle Bibliotheken gaan activiteiten tot en met 31 maart niet door.

Bekijk ook de FAQ: 6 veelgestelde vragen over de corona-maatregelen in de Bibliotheek

Bibliotheek LocHal gesloten

“Bijeenkomsten met meer dan 100 personen worden in heel Nederland afgelast. Dat geldt ook voor publieke locaties zoals musea, concertzalen, theaters, sportclubs en sportwedstrijden”, stelt Rutte. In navolging van deze maatregel is de Bibliotheek LocHal tot en met 31 maart gesloten. In deze vestiging zijn namelijk over het algemeen meer dan 100 personen tegelijkertijd aanwezig. Leners kunnen terecht in een van onze andere vestigingen of online e-books lenen. De uitleentermijn van reeds geleende materialen wordt verlengd totdat de Bibliotheek LocHal weer open is. Seats2meet LocHal blijft geopend en is bereikbaar via de ingang aan de Burgemeester Brokxlaan 1000.

Bibliotheek Sprang-Capelle en Waspik gesloten

De Bibliotheek Sprang-Capelle is tot nader orde gesloten en de Bibliotheek Waspik in ieder geval tot en met 16 maart. De gebouwbeheerders hebben hiertoe besloten in overleg met de gemeente.

Openingstijden overige vestigingen

Voor de Bibliotheek Goirle en de Bibliotheek Berkel-Enschot gelden aangepaste openingstijden. Onze overige Bibliotheken in Midden-Brabant zijn vooralsnog open volgens de gebruikelijke openingstijden. Ook gelden de gebruikelijke service-uren en zelfservice-uren, waarin je zelfstandig materialen kunt zoeken, lenen en inleveren. Houd onze website in de gaten voor de meest actuele situatie.

Activiteiten in de Bibliotheek gaan t/m 31 maart niet door

De eerder afgekondigde maatregel waarbij alle activiteiten in onze Bibliotheken niet door gaan, wordt verlengd tot en met 31 maart. Dit om verdere verspreiding van het virus te voorkomen en de kans op besmetting te verkleinen. Of de geannuleerde activiteiten op een ander moment alsnog doorgang vinden, zijn we nu aan het bekijken. Met mensen die al een kaartje hebben gekocht voor een geannuleerde activiteit nemen we zo snel mogelijk contact op. Individuele spreekuren (met uitzondering van die in de Bibliotheek LocHal) gaan vooralsnog wel door. Hierin zijn we wel afhankelijk van andere organisaties. Check dus altijd de online agenda van jouw bibliotheekvestiging vlak voordat je de deur uit gaat.

Oproep: blijf thuis bij milde klachten

Woon je in Noord-Brabant en heb je klachten van verkoudheid, hoesten of koorts? Blijf dan thuis en kom niet naar de Bibliotheek. Heb je geen klachten? Wees dan extra alert op het navolgen van de persoonlijke hygiëne:

✔️ Was regelmatig je handen en geef elkaar geen hand
✔️ Hoest en nies in de binnenkant van je elleboog
✔️ Gebruik papieren zakdoekjes om je neus te snuiten

Zoek je meer informatie en het laatste nieuws over het coronavirus? Kijk dan op de website van de Rijksoverheid.