Voorleeswedstrijden: ook online maken we er een feestje van!

Gepubliceerd op: 19 februari 2021 14:20

Ieder voorjaar is het weer zo ver: de Voorleeswedstrijden gaan van start! Basisscholen selecteren hun beste voorlezer die gaat strijden om dé Voorleeskampioen van Nederland te worden. Normaal gesproken organiseren onze Bibliotheken in iedere gemeente een feestelijke voorronde, waarvoor de klassen van alle deelnemende scholen samenkomen. Helaas zat dat er dit jaar niet in. In plaats daarvan organiseerden we voor iedere gemeente een feestelijk online programma.

Bij de Nationale Voorleeswedstrijd draait alles om leesplezier: leerlingen van groep 7/8 ervaren hoe leuk het is om voor te lezen. Het wedstrijdelement maakt het bovendien spannend; meedoen geeft kinderen vaak een boost in hun zelfvertrouwen. Ook draagt het vele oefenen bij aan hun leesvaardigheid.

Dit jaar konden de schoolkampioenen tijdens de lokale voorronde niet voorlezen voor een zaal vol publiek, maar moesten ze een voorleesvideo opnemen en opsturen naar de Bibliotheek. Deze video's werden goed bekeken door een jury en daar werd een winnaar uit gekozen. Uiteraard kreeg iedere deelnemer feedback in de vorm van een deskundig jurycommentaar. De ingezonden voorleesvideo’s en het jurycommentaar waren te zien in een online programma en omlijst met een originele presentatie, dat leerlingen samen op groot scherm konden kijken in de klas.

Al rappend de voorlezers introduceren

In de gemeentes Waalwijk, Loon op Zand en Tilburg vroegen we rapper Thomas van Vliet om het online programma aan elkaar te rappen. Voor iedere kandidaat maakte Thomas een persoonlijke rap. Bekijk hieronder hoe kinderen in de klas enthousiast meezingen met de rap van Thomas.

Artikel gaat verder onder de video

Een leerkracht van basisschool De Veste vertelt: “De kinderen moesten erg lachen om de vrolijke Thomas, maar zodra er een kind ging voorlezen was het muisstil in de klas en waren ze geconcentreerd aan het luisteren.” Ook vanuit de andere basisscholen kwamen positieve geluiden en zijn leerkrachten blij dat de Voorleeswedstrijd in een andere vorm toch gewoon door is gegaan. “Het was erg leuk gedaan zo. Anders natuurlijk, maar er is echt werk van gemaakt.”

Snel schakelen om er een succes van te maken

Voor de programmamakers van de Bibliotheek was het ook een uitdaging om van de Voorleeswedstrijd een mooie online variant te maken. Emely Kok, programmamaker bij de Bibliotheek Waalwijk: “Ik vond het mooi om te zien hoe heel het team snel kon schakelen om van een offline een onlinewedstrijd te maken. De juryleden hadden het ook geweldig gedaan, want het was voor hen ook aanpassen. Het was fijn dat we de wedstrijd op deze manier door konden laten gaan en dat er op afstand kon worden genoten van de voorleesfragmenten en de presentatie en voorstelling van Thomas van Vliet.

Ook in Goirle kijken ze met een goed gevoel terug op de online editie. Programmamaker Yolanda van Leest: "Ik ben trots dat we door middel van teamwork tot zo'n mooi eindproduct zijn gekomen. De jurering online was bijzonder en gaf zelfs iets meer tijd om te overleggen dan normaal in het theater." Eén van de juryleden was wethouder Johan Swaans. Hij gaf aan dat hij behoorlijk onder de indruk was van de inzet en organisatie. Hij genoot zichtbaar van voorlezende kinderen. Ook had de jury grote waardering voor de kinderen die echt goed voorleeswerk lieten zien, dit keer kijkend in een camera in plaats van naar het publiek.

Talenten gebruiken van medewerkers

Bij de Bibliotheken Tilburg, Goirle en Hilvarenbeek werd ook het presentatietalent van onze eigen medewerkers ingezet. Uitgedost in een prachtige outfit werd ook hier met veel humor de boel aan elkaar gepraat. Zo kon de Voorleeswedstrijd overal toch nog op een leuke manier doorgaan.

Lokale winnaars Voorleeswedstrijden

De talenten die hun gemeente op zaterdag 27 maart 2021 gaan vertegenwoordigen in de halve finale voor Noord-Brabant:

• Gemeente Waalwijk: Veerle Roomer – Basisschool De Bron
  • Gemeente Loon op Zand: Yara Heikamp – Basisschool De Vlinderboom
  • Gemeente Goirle & Riel: Sanne van Schijndel – Basisschool De Regenoog
  • Gemeente Tilburg: Rena Roovers - Basisschool de Meander
  • Gemeente Hilvarenbeek: Jimi Mons - Basisschool Torenlei
  • Gemeente Oisterwijk: Sam Wolfs - Basisschool De Kikkenduut (zie video van haar huldiging)

Aan alle winnaars: we wensen jullie allemaal heel veel succes én voorleesplezier!