Bowy Schouten nieuwe stadsdichter gemeente Waalwijk

Gepubliceerd op: 14 juni 2021 11:52

De nieuwe stadsdichter van de gemeente Waalwijk is bekend. Joep Trommelen geeft de pen door aan Bowy Schouten (21) uit Waalwijk.

De jury: wethouder John van den Hoven, directeur Schoenenmuseum Anouk van Heesch, onze Emely Kok van de Bibliotheek Midden-Brabant, vrijwilliger DichterBijWaalwijk Romy van Dongen en Joep Trommelen verkoos Bowy’s gedicht unaniem tot het beste van alle inzendingen. Van den Hoven: “Er is dichttalent in Waalwijk! De ingezonden gedichten hadden ieder hun charme en creativiteit en er waren dan ook meerdere kanshebbers. Samen kwamen we echter tot de conclusie dat er in Bowy Schouten een heel goede stadsdichter schuilt”.

Programmamaker Bibliotheek Midden-Brabant en jurylid Emely: “Een stadsdichter schrijft over de gebeurtenissen in de stad en belicht deze op zijn eigen manier. Als Bibliotheek zetten we ons in om verhalen op te halen en kennis te delen. Dus gedichten over de eigen stad passen daar heel goed bij. Het was dan ook een eer om jurylid namens de Bibliotheek te zijn. Elk gedicht was uniek en dat maakte het jureren extra leuk, maar ook niet makkelijk.

In de Bibliotheek Waalwijk werd Bowy zichtbaar overrompeld toen hij benoemd werd tot nieuwe dichter van de stad. Toch heeft hij heel veel zin in mijn nieuwe taak: “Ik kijk er erg naar uit om mensen te raken met onderwerpen die nog niet geraakt zijn. Zowel brede maatschappelijke thema’s zoals gelijkheid, als lokale Waalwijkse onderwerpen.” Emely: “Ik wens Bowy veel succes, maar ook veel plezier toe in zijn stadsdichtersrol. Hij is altijd welkom om in de Bibliotheek te schrijven, inspiratie op te doen en/of ideeën te delen!”

Het winnende gedicht is te lezen op gowaalwijk.nl/stadsdichter.