Prinses Laurentien voor 'taalmissie' in Waalwijk

Gepubliceerd op: 21 april 2022 14:00

Hoog bezoek! De speciale missie van prinses Laurentien bracht haar naar de gemeente Waalwijk. Eén op de vijf kinderen begint met een taalachterstand op de basisschool. Haar boodschap: baby's moeten al volop met taal bezig zijn. ,,Praat met je kind, lees ze voor. Dat gebeurt vaak veel te weinig.” “Een boodschap waar ik mij van harte bij aansluit!", zegt Programmacoördinator Educatie, Ank Joosen.

Tijdens de eerste ‘Taalschatten conferentie’ ging prinses Laurentien in gesprek met ouders en professionals over het ontwikkelen van taal bij kinderen van 0 tot 4 jaar. Ook was er een informatiemarkt over taalontwikkeling, waar onze lees- mediaconsultent Michelle alles vertelde over Boekstart.

Leesplezier en digitale geletterdheid
"Als Bibliotheek dragen wij elke dag bij aan het vergroten van leesplezier en digitale geletterdheid", gaat Ank verder. "We richten ons daarbij niet alleen op kinderen en leerkrachten, maar helpen ook ouders meer op weg in taal- en media-opvoeding. We zijn daarom nauw betrokken bij het project ‘Taalschatten’. Wij geven input vanuit onze expertise op het jonge kind en leesbevordering en onze lees- mediaconsulenten nemen bevindingen mee in hun werk op kinderopvang, scholen en andere instellingen. Zo zetten we ons - samen met alle partners van Waalwijk Taalrijk - in voor het belang van én vragen we aandacht voor taal bij de allerkleinsten.”

Taalschatten
In september 2021 is het programma Taalschatten van start gegaan, op initiatief van prinses Laurentien. De missie hiervan is dat alle 170.000 kinderen die jaarlijks in Nederland worden geboren, met een voldoende taalniveau aan de basisschool kunnen beginnen. Dat lijkt vanzelfsprekend, maar dat is het niet. Zo’n 1 op de 4 á 5 kinderen begint namelijk aan de basisschool met een taalachterstand. Dat wil Taalschatten veranderen. Onder andere door het organiseren van ‘Taalschatten conferenties’.

Rol ouders
Voor een goed taalniveau op 4-jarige leeftijd, is het ontwikkelen van taal in de eerste levensjaren van cruciaal belang. En die begint al tijdens de zwangerschap. Lang voordat een kind zelf begint te praten, is de taalontwikkeling in volle gang. Ouders spelen daarin een belangrijke rol. Veel ouders weten alleen niet dat zij - door simpelweg met hun kind te praten in die eerste jaren - écht het verschil kunnen maken. Maar hoe doe je dat dan, praten met je jonge kind of (ongeboren) baby? Tilburg University ontwikkelt daarom voor Taalschatten een lijst met tips.

Waalwijk Taalrijk
Waalwijk Taalrijk is een initiatief van de gemeente Waalwijk. Hierin werken kinderopvangorganisaties, welzijnsorganisatie, scholen, de Bibliotheek, GGD en andere betrokken partners samen aan taalontwikkeling, leesplezier en partnerschap met ouders. Tijdens de Taalschatten conferentie was er ook een informatiemarkt met Taalschatten en verschillende Waalwijk Taalrijk activiteiten voor jonge kinderen en hun ouders, zoals Boekstart, De Verteltas en de aanpak Thuis in Taal. De gemeente is trots om de boodschap Taalschatten uit te dragen door Waalwijk Taalrijk. Want de gemeente Waalwijk wil blijven (samen)werken aan het vergroten van een functioneel geletterde samenleving.

Meer weten?
Taalschatten is een initiatief van prinses Laurentien, de Number 5 Foundation, in samenwerking met Stichting Lezen & Schrijven en Tilburg University. Het wordt mede mogelijk gemaakt door het programma Kansrijke Start van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de Bernard van Leer Foundation.

Meer weten over Taalschatten, of wil je bijdragen aan de missie? Kijk dan op www.taalschatten.nl.