Eric Brok namens Taalhuis Waalwijk genomineerd als Taalheld 2022

Gepubliceerd op: 24 mei 2022 16:30

In Waalwijk heeft ongeveer 13% van de inwoners moeite met lezen, schrijven, rekenen en digitale vaardigheden. Mensen die moeite hebben met deze basisvaardigheden, kunnen moeilijke brieven vaak niet begrijpen, niet voorlezen aan hun (klein)kinderen of vinden het lastig om te appen of mailen. Om meer aandacht te besteden aan basisvaardigheden heeft Stichting Lezen en Schrijven de Taalheldenprijs in het leven geroepen. Eric Brok is dit jaar genomineerd voor deze mooie prijs.

Wat is een Taalheld?

Een Taalheld is iemand die een taalcursus volgt of heeft gevolgd óf andere cursisten bege-leidt. Eric Brok volgt al enige tijd een cursus lezen en schrijven van het ROC in Waalwijk en is inmiddels een lokale ambassadeur geworden voor de strijd tegen laaggeletterdheid. Zo heeft hij zijn verhaal gedeeld via inspiratiesessies voor professionals en via social media. Zijn enthousiasme is zo aanstekelijk dat hij ook andere collega’s, maar ook zijn echtgenote heeft geïnspireerd te starten met een taalcursus.

Genomineerd tijdens de Taalheldenlunch

Op maandag 16 mei kreeg Eric tijdens de Taalheldenlunch te horen dat hij is genomineerd voor de landelijke prijs Taalheld 2022. Tijdens deze lunch was ook wethouder Odabasi aanwezig. De wethouder sprak haar dank uit aan de cursisten voor hun moed om hulp te zoeken bij het verbeteren van de basisvaardigheden. Eric vindt het ontzettend leuk om zijn verhaal te delen met de rest van het land en hopelijk meer mensen te inspireren om aan de slag te gaan met taalontwikkeling.

Stemmen op Eric

Naast de prijs van Taalheld 2022 maakt Eric kans op de Publieksprijs. Van maandag 23 mei tot en met vrijdag 17 juni kan je via www.taalheld.nl je stem uitbrengen op Eric. Stemmen is gratis.

Over Taalnetwerk Midden-Brabant en Taalhuis

Het Taalnetwerk Midden-Brabant is een samenwerking tussen de Bibliotheek Midden-Brabant/Theek5/Bibliotheek Heusden | ROC/KW1C, School voor Educatie & Inburgering | MST | ContourdeTwern en Stichting Lezen & Schrijven die zich sinds 2015 gezamenlijk inzet om laaggeletterdheid aan te pakken in Midden-Brabant. Samen met gemeenten heeft Taalnetwerk Midden-Brabant Taalhuizen opgezet. Bij een inloopspreekuur van het Taalhuis kunnen volwassenen terecht die moeite hebben met lezen, schrijven, rekenen en/of werken met de computer.