Eerste ‘Bibliotheek op school’ geopend in Waalwijk

Gepubliceerd op: 8 juli 2022 17:58

Zorgen dat álle Waalwijkse kinderen die de basisschool verlaten taal- en digitaal vaardig genoeg zijn om zich te redden. Het klinkt als een vanzelfsprekendheid, maar bij 1 op de 10 kinderen bereiken we dit niet. Dat vraagt om actie, vinden de gemeente Waalwijk, basisscholen en de Bibliotheek. Daarom openden ze vrijdag 9 juli de eerste ‘Bibliotheek op school’ in Waalwijk bij basisschool De Hoef & Hugo.

Groot feest bij basisscholen De Hoef & Hugo: de Bibliotheek op school wordt geopend! Al leek er nog even een kink in de kabel te komen. “De dinsdag voor de opening moest ik de kinderen laten weten dat ik de sleutel van het kistje met alle pasjes kwijt was geraakt,” vertelt lees- en mediaconsulent Eveline Glorius. “Door een break in-spel te doen, een beetje het omgekeerde van een escaperoom, hielpen de kinderen me aan een speciale code. Met die code hebben we de Bibliotheek op school toch kunnen openen.” Dat gebeurde met een gezamenlijke onthulling waarin de cijfers tevoorschijn kwamen uit vier ballonnen. Uiteraard met veel confetti en groot applaus.

Meer dan een sterke collectie jeugdboeken

Eveline is vanuit de Bibliotheek voor een vast aantal uren aan basisscholen De Hoef & Hugo verbonden. Het landelijke leesbevorderingsprogramma de Bibliotheek op school omvat dan ook veel meer dan alleen een paar kasten met boeken neerzetten. “Natuurlijk, voor een gevarieerde, actuele collectie in de schoolbibliotheek zorgen we ook. Maar daarnaast meten we bijvoorbeeld ook jaarlijks het leesklimaat op school. Met de resultaten van die monitor gaan we in de klassen doelgericht aan de slag met leesbevordering en digitale geletterdheid. Ik help ook de deskundigheid van leerkrachten hierin te vergroten. Vanuit de Bibliotheek geven we trainingen en adviseer ik het schoolteam bij het opstellen en uitvoeren van hun lees- en mediaplan.”

Boeken dichtbij brengen

Wethouder Dilek Odabassi is ook aanwezig bij de opening en is erg blij dat de Bibliotheek op School in Waalwijk van start gaat. “Het is heel belangrijk voor kinderen dat boeken dichtbij zijn. We zien dat de leesvaardigheid onder kinderen steeds minder wordt, dus we moeten kinderen zoveel mogelijk stimuleren om te lezen.” Het favoriete boek van Dilek op dit moment? “De jongen, de mol, de vos en het paard: een bijzonder boek voor kinderen en volwassenen vol met wijsheden in het leven.”

De kinderen duiken na de opening meteen enthousiast de Bibliotheek in. Cody (5) heeft al snel een boek van Dolfje Weerwolfje te pakken, zijn favoriet. “Ik vind het superleuk dat er nu een bieb op school zit, want dan kan ik altijd boeken uitzoeken als ik daar zin in heb.” Ook Juul (8) zit enthousiast rond te struinen. Haar favoriet? De Waanzinnige Boomhut. “Ik lees al vaak in de klas en soms in de avond. Door een bieb op school kan ik nog meer gaan lezen. Heel leuk!”

Dit is niet de enige Bibliotheek op school die dit schooljaar geopend wordt in de regio Midden-Brabant. Op in totaal 10 basisscholen in de gemeenten Tilburg, Oisterwijk en Waalwijk wordt dit schooljaar een Bibliotheek op school geopend.