Nieuwsgierigheid en leergierigheid prikkelen tijdens zomerweek Loon op Zand

Gepubliceerd op: 9 september 2022 11:53

Kinderen laten leren zónder dat het schools aanvoelt. Dat was de insteek van de zomerweek die de Bibliotheek Midden-Brabant, ContourdeTwern en andere partners in gemeente Loon op Zand organiseerden. Lees- en mediaconsulent Lieke Klijn was dagelijks aanwezig tijdens zomerweek Loon op Zand. Namens de bibliotheek geeft ze advies over lezen en digitale vaardigheden, en ontwikkelt ze activiteiten. “Doordat kinderen de ruimte kregen voor eigen onderzoek, vonden ze gedurende de week steeds beter hun weg. En dat gaf een positieve prikkel aan hun zelfvertrouwen en leerplezier.”

Met zichtbaar plezier denkt Lieke eraan terug: het jongetje, net iets ouder dan de rest van de groep, dat op de eerste dag eigenlijk helemaal niet zo’n zin leek te hebben in de zomerweek. “Toen hij ontdekte dat je ook kunt observeren en onderzoeken door te tekenen, ging hij ‘aan’. Vanaf dat moment vond hij het jammer als de dag al afgelopen was.” Glimlachend: “Op één dag zat hij zelfs al in de ruimte voordat wij aanwezig waren, zo enthousiast was hij.”

Gelijke kansen voor alle kinderen

Het idee voor de allereerste zomerweek in Loon op Zand, deze keer gekoppeld aan het thema ‘biodiversiteit’, ontstond op initiatief van de Bibliotheek Midden-Brabant en sociaal-maatschappelijke partner ContourdeTwern. De aanleiding? Sommige kinderen in deze gemeente kwamen, onder andere door corona, niet goed meer mee. Scholen in Loon op Zand signaleerden achterstanden op het vlak van lees- en taalvaardigheden, maar vooral ook in sociaal-emotionele zin. De Gemeente Loon op Zand vroeg daarom aan de Bibliotheek en ContourdeTwern om een activiteit te ontwikkelen om die achterstanden te verminderen. Dat werd de zomerweek. Deze week zou kinderen kunnen helpen hun nieuwsgierigheid weer te prikkelen, juist doordat ze hier spelenderwijs konden leren en ontdekken. En die nieuwsgierigheid is belangrijk: het is namelijk de motor achter leerplezier. Als leren weer leuk is, haalt een kind veel meer uit de lessen op school. Investeren in leerplezier vergroot dus de kansengelijkheid voor kinderen.

Zelf onderzoek doen

Lieke: “Aan het begin van de week kreeg ieder kind een dummy, zo’n leeg boek. Daar mocht iedereen een eigen onderzoeksvraag inzetten. Iets waarnaarhij of zij nieuwsgierig was. Bijvoorbeeld: wat voor beestjes wonen er in mijn tuin? Of: welke nachtdieren zijn er?” Gedurende de week besteedden de kinderen steeds een deel van de tijd aan hun eigen onderzoek. “Kwamen ze daarbij woorden tegen die ze nog niet kenden, dan hingen we die op aan een woordenslinger. Die woorden bespraken we dan later met de hele groep.” Ook in het verzamelen van die nieuwe woorden nam het enthousiasme tijdens de week toe. Lieke, lachend: “Kinderen brachten op een bepaald moment zelfs nieuwe woorden mee. Die hadden ze thuis gehoord, en wilden ze graag ook aan de woordenslinger hangen.”

Ruimte voor ontwikkeling

Dit was de eerste editie van de zomerweek, en alle betrokken vonden de week succesvol. Tijdens de zomerweek brachten wethouder Suzan Mandemakers en beleidsadviseur onderwijs Sharon Schreppers brachten een bezoek. “De week sloten we af met een expositie, waar de kinderen aan hun ouders mochten laten zien wat ze gemaakt hadden. Trots dat ze waren! Dat spatte wel van die gezichtjes af”, herinnert Lieke zich.

“Ik denk dat we, samen met al die verschillende partners, een superdivers programma hebben neergezet. Naast het onderzoeken, waren er leuke spellen, speurtochten en opdrachten die zich meer richtten op het sociaal-emotionele vlak, bijvoorbeeld doordat kinderen in groepjes moesten samenwerken. Die afwisseling gaf ieder kind de ruimte om echt zijn of haar eigen weg te vinden. En natuurlijk is één week te kort om een grote verandering voor elkaar te krijgen. Maar ik denk dat we hiermee bij hen al wel een mooi zaadje hebben geplant.”

Naast de Bibliotheek Midden-Brabant en ContourdeTwern waren het BeweegBuro, Farent en Belevingstuin Bernsehoef betrokken bij de zomerweek in Loon op Zand.