Zaaien en oogsten in De Tovertuin

Gepubliceerd op: 29 oktober 2022 13:57

De Kinderboekenweek stond in 2022 in het teken van het thema gi-ga-groen. Daarom organiseerde de Bibliotheek Heyhoef het moestuinproject De Tovertuin, voor kinderen tussen de 8 en 12 jaar. Van zaadjes planten, plantjes verpotten, tot de oogst verwerken in een gerecht: de kinderen deden het allemaal zelf. Tijdens de feestelijke afsluiting van het project toverden ze van de pompoenoogst een heerlijke maaltijd op tafel.

Van juni tot en met oktober verzamelden de deelnemende kinderen iedere woensdagmiddag in de Bibliotheek Heyhoef, waar ze eerst aan leuke opdrachten werkten en van alles leerden over tuinieren, insecten en over lekkere recepten die je kunt maken met je moestuinoogst.

Daarna liepen ze samen naar De Tovertuin om de handen uit de mouwen te steken. Bram van Beurden van moestuin en restaurant Giardino d’Italia begeleidde de kinderen in de moestuin. “In het begin moesten de kinderen wennen, maar na de eerste keren wilden ze meteen gaan kijken: hoe is het in die hoek en in die hoek? Om die bezieling te zien al zo jong, dat is wel echt kicken.”