Beeks Kinderconcert: schilderijen komen tot leven

Gepubliceerd op: 20 december 2022 10:02

Kleurrijk, fantasievol én prachtig te verplaatsen naar het Hilvarenbeek van nu. De Bibliotheek Hilvarenbeek, verteller Hein van der Sande en Harmonie Concordia vonden elkaar in een samenwerking rondom het muziekstuk De Schilderijen-tentoonstelling. Samen toverden ze het stuk om tot een bijzonder kinderconcert, dat de verbeelding prikkelde en Beekse kinderen liet kennismaken met klassieke muziek.

Het Kasteel op Gorp, de Kinderboerderij, de Vrijthof, de Donderdagmarkt, de Reuzenbank, de Kerststal en Petruskerk: ze kwamen allemaal voorbij in de teksten die speciaal voor het kinderconcert herschreven werden door Hein van der Sande, de vaste voorlezer in de Bibliotheek Hilvarenbeek.

Hein nam voor dit kinderconcert ook de rol van museumdirecteur op zich: helemaal in stijl gekleed ontving hij de allerjongste bezoekers in de foyer van Elckerlyc. Terwijl hun ouders alvast plaatsnamen in de theaterzaal, leidde Hein de kinderen (4+) rond door zijn museum.

Aan de hand van zijn schilderijen nam hij hen mee in de wereld van Moessorgski (1839-1881), de componist van De Schilderijententoonstelling. Samen liepen ze langs acht goud omlijste schilderijen, die even later tijdens het concert ook muzikaal tot leven gewekt zouden worden.

Tijdens het kinderconcert kwamen de schilderijen opnieuw voorbij, op een groot scherm achter het orkest. Enthousiaste momenten van herkenning waren duidelijk te horen in de zaal. Een half uur lang zaten ook de jongste bezoekers op het puntje van hun stoel. Na afloop waren kinderen en hun (groot)ouders ontzettend onder de indruk van het muzikale spektakel.

Terugblik Harmonie Concordia op Facebook