Bieb Werkt voor grote groep werkplekgebruikers

Gepubliceerd op: 8 februari 2023 16:13

Voor iedereen die graag werkt of studeert in de Bibliotheek, introduceerden we in april 2022 'Bieb Werkt'. Wie zich gratis aanmeldt, kan vervolgens online een werkplek reserveren, gewoon vanuit huis.

Met Bieb Werkt hebben we als bibliotheek van een nood een deugd gemaakt. In 2021 mochten we onze werkplekken vanwege de toen geldende coronamaatregelen een tijd lang alleen aanbieden als mensen reserveerden en zich registreerden. Dat reserveren bleek voor onze werkplekgebruikers eerder een voordeel dan een nadeel: als je reserveerde was je zeker van een fijne werkplek – ook als je niet zo’n vroege vogel was, die al voor de deur stond als 's ochtends de bibliotheek open ging.

Vliegende start in de Bibliotheek LocHal

In eerste instantie lanceerden we 'Bieb Werkt' in april 2022 alleen voor de Bibliotheek LocHal, onze grootste vestiging die veel bezoekers trekt die willen werken of studeren in de bibliotheek. In de eerste maand kregen we direct meer dan 1.500 aanmeldingen binnen voor Bieb Werkt. Eind 2022 stond de teller op ruim 9.700 Bieb Werkt-aanmeldingen en was er in de periode april tot en met december meer dan 20.000 keer ingecheckt op onze LocHal-werkplekken; dat is gemiddeld meer dan 75 check ins per dag. De daadwerkelijke bezetting van de werkplekken ligt vele malen hoger, omdat het bezoekers ook nog altijd vrij staat om zonder in te checken gebruik te maken van een niet-gereserveerde werkplek.

De waardering voor het gebruik van de werkplekken en de mogelijkheid tot reserveren bleek hoog: gemiddeld wordt het werken/studeren in de bibliotheek met het rapportcijfer 8,5 beoordeeld, zo bleek uit een enquête onder de groep werkplekgebruikers. Ook werd duidelijk wat de belangrijkste redenen zijn voor bezoekers om voor de Bibliotheek LocHal te kiezen als werkplek. De meest genoemde redenen waren dat je er geconcentreerd en zonder afleiding kunt werken en dat je er tegelijk ook onder de mensen bent, wat extra motiverend en inspirerend werkt:

• "Op de werkplek kan ik me afsluiten en zonder prikkels me volledig concentreren."
  • "Thuis word ik ook afgeleid door deurbellen, telefoontjes en verkeer."
  • "Het gebouw straalt een bepaalde imposante kennis uit die daardoor motiveert te studeren. Maar grootte van de ruimte houdt de sfeer toch luchtig. En het is inspirerend om mensen met verschillende onderwerpen bezig te zien."

Uitbreiding Bieb Werkt naar andere ‘warme kamers’

Na de succesvolle introductie in de Bibliotheek LocHal, stonden we in de winter van 2022 voor de vraag of Bieb Werkt ook zou werken in onze andere bibliotheekvestigingen met werkplekken. Omdat we de problematiek van energiearmoede zagen toenemen en inwoners wilden helpen die moesten of wilden besparen op hun energierekening, besloten Bieb Werkt als onderdeel van de campagne Warme Kamers versneld ook te introduceren in de Bibliotheek Waalwijk, Goirle, Heyhoef, ’t Sant, Wagnerplein en Berkel-Enschot. Bibliotheekmedewerker Corien Hop zag het effect: “We merkten in meerdere bibliotheekvestigingen dat er nieuwe gezichten te zien waren. ”