Tweetalig voorlezen; stimulerend voor zowel ouder als kind

Gepubliceerd op: 14 december 2022 14:14

“Wie spreekt er hier allemaal een beetje Arabisch?” Verschillende vingers gaan omhoog. “Dat is leuk, want vandaag gaan we ‘De Blaadjesdief’ in zowel het Nederlands als het Arabisch voorlezen!” Bij de voorleesochtend van Ouderkamer de Dirigent en de Bibliotheek Wagnerplein wordt maandelijks in twee talen voorgelezen.

Het begon met een idee van Mariette Denissen van de Bibliotheek Wagnerplein. “Ik zag het tweetalig voorlezen in een webinar voorbij komen en het begon bij mij meteen te kriebelen. In Tilburg Noord zijn er een heleboel mensen die een andere moedertaal dan het Nederlands hebben, dus het leek me perfect passen in onze wijk. Ik heb contact gezocht met Annie Meens van Ouderkamer de Dirigent* en zij was ook gelijk enthousiast. We vroegen Roslyn de Groot van het Factorium voor de muzikale omlijsting en we konden van start!”

Maar waarom is voorlezen in twee talen nou zo belangrijk? Annie vertelt: “In veel andere culturen is voorlezen niet vanzelfsprekend, terwijl het zo belangrijk is voor de ontwikkeling van je kind. In welke taal je dat ook doet. We willen ouders graag enthousiast maken om ook zelf met voorlezen aan de slag te gaan. Daarnaast is het ook voor zowel de ouders als de kinderen erg leuk om hun eigen moedertaal te horen. Daar reageren de kinderen heel erg op. En voor de ouders is dit natuurlijk de perfecte manier om zelf nieuwe Nederlandse woorden op een leuke manier op te steken.”

Ouders lezen zelf voor

Iedere keer wordt er in een andere taal voorgelezen. Denk aan Arabisch, Somalisch, Turks en bijvoorbeeld Pools. Een lees- en mediaconsulent van de Bibliotheek Midden-Brabant leest voor in het Nederlands en een van de moeders van de ouderkamer vertaalt het in haar moedertaal. Vandaag is dat Ikhlass Hardadi, die het boek ‘De Blaadjesdief’ in het Arabisch vertelt. Lees- en mediaconsulent Angela vertelt het verhaal in het Nederlands en met zichtbaar plezier vertelt Ikhlass het verhaal vervolgens in het Arabisch. Alle kinderen hangen aan haar lippen.

Ikhlass woont inmiddels zes jaar in Nederland en het Nederlands gaat haar al goed af. “Ik lees nu regelmatig voor en het gaat steeds beter! In het begin vond ik het nog erg spannend, maar nu vind ik het vooral leuk om te doen. Ik vind het heel fijn dat mijn dochter ook mijn moedertaal hoort.” Annie van de Ouderkamer vult haar aan: “Het is natuurlijk best een ding om voor te lezen voor een groep, dus we vinden het superleuk als ouders dat durven. Het is tegelijk een mooie oefening voor hun eigen woordenschat, want ze bereiden het meestal van te voren voor en moeten dus de Nederlandse tekst naar hun eigen taal vertalen.”

De kracht van samenwerking

De zaal zit goed vol tijdens de voorleesochtend. Dat komt volgens Mariette door de vruchtbare samenwerking met de Ouderkamer. “Wij hebben de kennis en materialen rondom voorlezen en de Ouderkamer weet de ouders te bereiken. Daardoor weten we zeker dat er altijd een groep ouders aanwezig is. Als we de voorleesochtend in de Bibliotheek organiseren, lopen de deelnemers ook gezamenlijk van de school naar de Bibliotheek Wagnerplein. Hierdoor wordt het laagdrempelig.

De samenwerking heeft nog een voordeel volgens Mariette. “Veel van deze ouders waren nog nooit in de Bibliotheek geweest. Dankzij de voorleesochtend weten ze nu dat ze hier boekjes kunnen lenen voor hun kinderen en dat er leuke activiteiten zijn.”
Na het voorleesverhaal is het tijd om samen liedjes te zingen en iedereen doet vol overgave mee. Ook de ouders dansen enthousiast mee met het blaadjesliedje en trommelen er lustig op los. Een van de moeders vertelt: “Ik ga altijd heel graag naar het tweetalig voorlezen. Ik spreek Somalisch en Nederlands en het is erg leuk dat mijn kinderen in beide talen worden voorgelezen. Ook leer ik zelf weer nieuwe Nederlandse woordjes door naar de voorleesochtend te komen.”

*Op Islamitische basisschool Aboe el Chayr in Tilburg-Noord is een Ouderkamer ingericht voor de ouders. In de Ouderkamer worden voor de ouders allerlei activiteiten georganiseerd zoals informatieve koffieochtenden, Nederlandse lessen, rekenles en lessen 'Hoe help ik mijn kind op school'.