Held van Jouw Eigen Verhaal

Gepubliceerd op: 8 december 2023 12:15

Je hebt geen cape nodig om een held te zijn. Dat hebben verschillende heldhaftige jongeren dit jaar bewezen in de bibliotheken van Tilburg. Zij namen deel aan het spel ‘Held van jouw Eigen Verhaal’ een unieke sociale RPG (Role Playing Game) waarin zij samen op zoek gingen naar de beste versie van zichzelf.

Stel je voor: je hebt moeite om je eigen weg te vinden binnen de maatschappij, je hebt geen duidelijk doel voor ogen en voelt weinig binding met dingen die veel mensen leuk vinden. Dit is de harde realiteit voor een groeiende groep jongeren en jongvolwassenen. In 2021 voelde meer dan 11% van de Nederlandse jongeren tussen de 15 en 25 jaar zich sterk eenzaam, het hoogste aantal ooit. Eenzaamheid en isolatie zijn onzichtbare maatschappelijke problemen met grote gevolgen. Zo kan het gezondheidsrisico’s met zich meebrengen en bedreigt het de kwaliteit van leven. Tijd dus om actie te ondernemen.

De bibliotheken van Wagnerplein en LocHal werden speciaal voor 'Held van jouw Eigen Verhaal' omgetoverd tot echte 'Heldenherbergen'. Onder begeleiding van spelmeester Christian van der Stoep en Bas Leemans konden de deelnemende jongeren in een rustige en vertrouwde omgeving deelnemen aan een epische expeditie naar meer zelfvertrouwen en acceptatie.

Christian van er Stoep: “Voor mij gaat het spelen van een game of spel niet alleen om plezier. Het gaat over samen zijn en groeien als persoon. Als je jezelf in een groep uitdaagt én plezier hebt: dáár ontstaat de echte magie.”

Deelnemers begonnen hun epische reis door hun eigen personage te ontwikkelen. Met deze 'held' betraden ze het speelveld en beleefden ze samen met andere deelnemers een avontuur vol fantasie, spanning en emoties. Door hun eigen held te verkennen, ontdekten de jongeren hun sterke kanten en leerden ze zelfvertrouwen te ontwikkelen. Dit zorgde voor veel interactie aan de spelerstafel met soms een lach en soms een traan. Door het delen van deze kwetsbaarheid en openheid in de groep werden tussen de jongeren ijzersterke banden gelegd, die lang na het einde van hun avontuur in Held van Jouw Eigen Verhaal zullen blijven bestaan. Veel deelnemers komen nog regelmatig bij elkaar in jongerencentra van R-Newt.

Op de laatste dag van het spel ontvingen alle deelnemers een heldenkaart met daarop een afbeelding van hun eigen personage. Deze held symboliseert de persoonlijke ontwikkelingen die de jongeren tijdens het spel hebben doorgemaakt. Daarnaast ontvingen de deelnemers ook een Heldenakte, een stijlvol mini-CV waarop hun vaardigheden en behaalde doelen vermeld staan.

Elk avontuur begint met een uitdaging en eindigt met een overwinning en dit hebben de deelnemende jongeren van 'Held van Jouw Eigen Verhaal' allemaal ondervonden. Ze hebben hun eenzaamheid en isolatie getrotseerd en uiteindelijk overwonnen. Dit hebben ze gedaan door hun grenzen te verleggen, angsten te overwinnen en nieuwe vriendschappen te sluiten. Dankzij het spelen van 'Held van Jouw Eigen Verhaal' zijn ze weer in zichzelf gaan geloven, als echte helden.