De online Bibliotheek: "In de app vind ik altijd wel een boek dat bij me past."

Gepubliceerd op: 27 juli 2023 12:00

Dat je stapels boeken kan lenen bij de Bibliotheek weet iedereen wel. Maar wist je dat we ook een online aanbod hebben met duizenden e-books, luisterboeken en tijdschriften? Nathalie Altheer (54) uit Tilburg is een van de enthousiaste gebruikers en deelt met ons waarom zij fan is.

“Ik las al langere tijd online, omdat ik het gewoon handiger vind. Niet meer die stapels boeken meeslepen. Eerst vond ik de Online Bibliotheek nogal omslachtig, dus ging ik naar een andere aanbieder. Maar toen begin 2023 de online Bibliotheek-app vernieuwd is ben ik weer teruggekeerd. Bij de Bibliotheek leen je namelijk onbeperkt e-books en luisterboeken voor een veel lagere prijs dan bij andere aanbieders. Wat ik ook leuk vind: je kan ook online tijdschriften lezen! Zo kijk ik regelmatig via de online Bibliotheek-app in kunsttijdschriften en in tijdschriften over tuinieren. Zoiets zou ik normaal nooit aanschaffen, maar nu neus ik er regelmatig even in.”

Audioboeken ontdekt dankzij de online Bibliotheek

“Qua boeken lees ik echt van alles door elkaar. Non-fictie en fictie: als ik het maar interessant vind. Mijn streven is één boek per week, maar dat ligt toch echt aan hoe makkelijk het boek wegleest. Soms lees ik ook wel eens een fysiek boek. Bijvoorbeeld uit een minibieb of uit de kringloopwinkel. Maar ik lees toch echt het meest op mijn tablet.

Het liefst lees ik lekker in tuin of in bed, plekken waar ik lekker rustig kan zitten of liggen en geen afleiding heb. En op vakantie gaat er natuurlijk een stapel boeken doorheen. Ik had voordat ik lid was van de online Bibliotheek nog nooit een audioboek geluisterd, maar dat doe ik nu ook wel eens. Dan doe ik lekker mijn oortjes in en ga ik helemaal op in het verhaal. Ik ben niet zo iemand die dan tegelijkertijd de was doet ofzo, want dan raak ik mijn focus op het verhaal kwijt.”

Geen boekenlegger meer nodig

“Wat ik zo fijn vind aan de online Bibliotheek is dat ik met één druk op de knop overzichtelijk kan zien wat de aanraders zijn in bepaalde genres. Ik vind dat veel makkelijker zoeken dan in al die boekenkasten in de fysieke bibliotheek. In de app scroll je er makkelijk doorheen en vind je altijd wel een boek dat bij je past. Daarnaast vind ik het handig dat ik niet meer met stapels boeken hoef te slepen en mijn app altijd onthoud waar ik ben gebleven. Geen boekenlegger meer nodig! Ik kom dus niet meer in de fysieke bibliotheek om boeken te lenen, maar voor activiteiten. Zo ben ik tijdens de Boekenweek naar de lezing van Thom Hoffman gegaan. Interessant om ook eens de auteur van een boek aan het woord te horen. Mooi om te zien dat de functie van de bibliotheek steeds meer verschuift. Niet alleen maar boeken uitlenen, maar ook interessante activiteiten organiseren.

Meer verhalen van e-booklezers

Ook e-books lezen?