Keti-Kotimaand: Herdenken afschaffing slavernij

Gepubliceerd op: 6 juli 2023 14:12

Voor het tiende achtereenvolgende jaar werd in Tilburg een Keti-Kotimaand georganiseerd om stil te staan bij de afschaffing van de slavernij in het Koninkrijk der Nederlanden. Ook in onze bibliotheken konden inwoners in aanloop naar 1 juli deelnemen aan allerlei activiteiten. Zo waren er verschillende lezingen, een dialoogmiddag en een Puu Baaka (Marron-ritueel).

Samen lezen & voorlezen

Op de eerste verdieping stond in de Bibliotheek LocHal een collectietafel met boeken over koloniaal verleden, diversiteit maar ook Caribische literatuur. In juni waren het Comité 30 juni-1 juli en de AntiRacismeGroep iedere woensdagmiddag aanwezig op de trappen van de KennisMakerij om samen te lezen. Iedereen was welkom om aan te sluiten en mee te lezen of te luisteren.

Voor de allerkleinsten waren er verschillende bibliotheken voorleesmomenten die in het teken stonden van Keti-Koti. Zo lazen we voor over vriendschap en erbij horen én werd er samen gedanst in de Bibliotheek LocHal.

Lezing over de Hindoestaanse Migratie in Suriname

Op zondag 4 juni was er in de Bibliotheek LocHal een herdenking- en reflectiemiddag over de Hindoestaanse migratie in Suriname met oa. Radjinder Bhagwanbali. Deze middag werd georganiseerd door For Our Community.

Passie en Betrokkenheid in de Caraïbische letteren

De Bibliotheek Wagnerplein organiseerde in juni twee avonden die helemaal in het teken stonden van Caraïbische literatuur. Tijdens de eerste avond waren o.a. spoken word artist Elten Kiene, schrijvers Rihana Jamaludin en Radna Fabias en hoogleraar Michiel van Kempen te gast. De tweede avond betraden schrijvers Karin A.M. Lachmising en Chris Polanen, muzikant Kenrick Gunther en ‘glambtenaar’ Shantie Singh het podium.

Mini-expositie

In het TijdLab van de Bibliotheek LocHal was in de maanden juni en juli een mini-expositie te zien met voorwerpen uit de Maroncultuur van Suriname.

In de LocHal is een kleine expositie gaande deze maand(...) daar liep ik pas ff doorheen en heb meer over keti koti geleerd dan in de afgelopen 5 jaar.

— Bron: Mickou

Dialoogmiddag

Op  zaterdag 17 juni was er een dialoogmiddag met een lezing van Kenneth Vers Babel, afro-theoloog en geestelijk verzorger. Deze dialoog werd georganiseerd door het Comité 30 juni-1 juli in samenwerking met For Our Community.

De Dag van Besef met een Puu Baaka

Op vrijdag 30 juni, tijdens de Dag van Besef, werden in de Bibliotheek LocHal de offers herdacht die slaafgemaakte voorouders hebben gebracht. Bij het slavernijmonument op het Burgemeester Stekelenburgplein werden eerst witte bloemen gelegd, in aanwezigheid van o.a. staatssecretaris van Defensie Christophe van der Maat. Daarna voer de Mariska de Jong van de Stichting Ma-Jong in de StemmingMakerij van de LocHal een Puu Baaka uit; een rouwritueel uit de Marroncultuur.

Deze dag werd georganiseerd door Comité 30 juni-1 juli in samenwerking met For Our Community en Anti Racisme Groep.