Manga in de bieb: Japanse strips trekken jonge bezoekers

Gepubliceerd op: 9 juli 2023 13:41

Manga is hot! De Japanse strips worden steeds populairder onder jongeren. Steeds vaker kregen we de vraag wanneer we manga gingen toevoegen aan onze collectie. Daarom stelden we Anouk van der Putten dit jaar aan als gastcollectioneur om een manga-collectie samen te stellen. “Ik had niet verwacht dat het zó populair zou zijn.”

Anouk werkte al in de frontoffice van de Bibliotheek LocHal toen ze de vacature voor gastcollectioneur manga voorbij zag komen. Ze reageerde meteen. “Vanaf mijn 14e ging ik veel naar mangaconventies en las ik ze ook heel veel. Daarnaast is mijn passie voor tekenen ook voortgekomen uit manga. Ik heb er veel affiniteit mee en kennis over, dus het voelde eigenlijk niet als werk. Ik weet zeker dat mijn 14-jarige ik supertrots op mij zou zijn!”

Maar wat is manga precies? “Het is een Japanse strip die je van achter naar voren leest. De meeste mensen lezen ze in het Engels. Er zit vaak een meer overdreven, niet-Westerse humor in die veel mensen aanspreekt. Binnen manga heb je weer veel subgenres. Sommige zijn meer romantisch en in
andere zit bijvoorbeeld weer meer actie of psychologie.”

Wat is een gastcollectioneur?
Een gastcollectioneur is iemand die onderzoek doet naar een specifiek onderdeel van de collectie. Op basis hiervan worden dan nieuwe titels aangeschaft. Soms is een gastcollectioneur iemand die bij de Bibliotheek werkt, soms ook iemand van buiten de Bibliotheek met expertise op een bepaald thema.

— Bron: gastcollecties bij de Bibliotheek

Populairder dan verwacht

Anouk vindt het een logische keuze dat de Bibliotheek aan de slag gaat met een manga-collectie. “Er is heel veel vraag naar en het spreekt jongeren aan. Een doelgroep die we normaal moeilijker naar de bibliotheek krijgen.” Anouk besloot om het grondig aan te pakken en zette eerst een enquête uit onder de bibliotheekbezoekers. Hierin konden ze aangeven welke manga ze graag terug wilden zien in de bieb. “De respons was overweldigend. Binnen twee weken hadden we bijna 300 reacties. Ik wist dat het populair was, maar dit had ik niet verwacht!”

Op basis van de input werd er een selectie gemaakt. Er werd ook gepraat met andere bibliotheken die al een manga-collectie hadden. “We hebben het bijvoorbeeld gehad over de promotie en plaatsing van de collectie. Op basis daarvan hebben we besloten om ze neer te zetten in de buurt van de jongerencollectie en graphic novels.”

Van collectie naar manga-event

Toen was het zo ver: de collectie kwam binnen. Anouk: “We begonnen met een thematafel en die wisten mensen meteen te vinden. Er kwamen zelfs zoveel mensen langs, dat we bang waren dat de tafel leeg zou raken." Door de populariteit besloot Anouk om samen met team Programmering en R-Newt ook een manga-event te organiseren: OTAKU-festival. Dat werd een dag met een Manga Markt, bubble tea, animefilms, K-pop en workshops manga tekenen, storytelling en kalligrafie. Anouk: "Voor mij was het echt de kers op de taart om op deze dag de collectie presenteren. We kregen veel complimenten van bezoekers en dat geeft natuurlijk veel energie.”

Iedereen wordt geaccepteerd in deze subcultuur. Ongeacht wie je bent.

— Bron: Artikel Brabants Dagblad over OTAKU Festival

De manga-collectie in de toekomst

Anouk hoopt dat de manga-collectie in de toekomst alleen maar blijft groeien. “Het blijft belangrijk dat we goed luisteren naar onze bezoekers. Welke titels zien zij bijvoorbeeld graag terug? Mensen waarderen het heel erg als ze zelf suggesties kunnen aanleveren. Ik hoop dat niet alleen de liefhebbers de collectie lenen, maar ook mensen die er nieuwsgierig naar zijn en er een keertje van willen proeven.”

Wil je beginnen met manga lezen?
Dan heeft Anouk nog een paar leestips voor je:

Zoek verder in onze manga-collectie