Help, hoe vind ik een boek voor 'de lijst'?

Gepubliceerd op: 21 september 2023 13:52

Het schooljaar is weer begonnen: in de bieb zien we dan veel leerlingen op jacht naar boeken voor ‘de lijst'. Lastig kiezen? Lees- en mediaconsulent Geert Smeets (foto) heeft één simpele, maar heel belangrijke tip: 'Kies een boek dat bij je past.’

Makkelijk gezegd, maar hoe doe je dat?

Geert: "Gebruik als startpunt van je zoekticht iets wat jou boeit. Dat kan van alles zijn: een hobby, een film of serie die je graag kijkt, tiktokkers die je volgt, noem maar op. Want het gaat erom dat een boek je raakt. Dat leest nu eenmaal lekkerder!

Om je op weg te helpen, tipt Geert hieronder een aantal websites die je op weg kunnen helpen:

www.boekenzoeker.org
Deze zoekmachine kun je zo instellen, dat er een persoonlijk boekenadvies uitkomt. Lees je liever geen dikke boeken? Dan kan je filteren op maximaal aantal bladzijden. Wil je het liefst een waargebeurd verhaal of een spannend verhaal? Dan vink je deze twee genres of thema’s aan in de zoekfilter. En heb je iets interessants gevonden, dan kan je op deze site alvast een stukje lezen of luisteren. Weet je meteen of het goed voelt.

Vind jouw YA boek
Op deze site van het Literatuurmuseum/Kinderboekenmuseum begin je met een quiz over jezelf. Welke thema’s vind je interessant? Waar hou je van? Hoe vaak lees je? Als je alle vragen beantwoord hebt, dan krijg een boekenadvies gebaseerd op jouw quizantwoorden.

Lezen voor de lijst
Ook op onze eigen website vind je honderden boekentips voor alle niveaus. Als je nog niet goed weet in welk leesniveau je een boek zoekt, dan kun je de niveautest doen. Daarnaast kun je op onze website nog terecht voor hulp bij je spreekbeurt of werkstuk.

Kortom: inspiratie genoeg om hét juiste boek te vinden. Tip: leen dan altijd meteen twee of drie boeken, zodat je een reserveboek hebt als een verhaal toch niet helemaal jouw ding is. Veel leesplezier!