Pride & Paperbacks: meer dan een boekenclub

Gepubliceerd op: 28 augustus 2023 17:00

Júlia (19) miste een plek waar ze met gelijkgestemden over haar passie kon praten: queer boeken. Toen ze oproep van jongerenwerk-organisatie R-Newt zag om je leuke idee voor jongeren in te dienen, twijfelde ze geen moment. Die avond stuurde ze meteen het plan voor een queer boekenclub voor jongeren in. Nu een jaar later is boekenclub Pride & Paperbacks volop actief in het WoordLab van de Bibliotheek LocHal en heeft al twintig leden.

Meld je aan voor Pride & Paperbacks

De liefde voor lezen zat er bij Júlia al vroeg in. Ze zat als kleuter de hele dag door boekjes te bladeren, terwijl ze nog niet eens kon lezen. “Op mijn veertiende besloot ik mijn passie voor lezen online te delen en maakte ik een bookstagram @juulstory aan.” Dat bleek een schot in de roos. “Via dit account leerde ik niet alleen mijn beste vriendinnen kennen, maar ik leerde ook mezelf kennen. Voor die tijd wist ik niet dat ik queer was, maar dankzij de dingen die ik herkende op andere queer accounts heb ik mezelf gevonden.”

Júlia wilde naast de online plek ook graag een fysieke plek om over boeken te kunnen praten. Zo ontstond het idee voor de boekenclub Pride & Paperbacks. Dankzij het project Next Up van de jongerenwerkorganisatie R-Newt startte ze deze boekenclub voor queer jongeren tussen de 16 en 27 jaar op. Next Up is een project wat jongeren ondersteunt om hun ideeën en dromen waar te maken door middel van talentontwikkeling en coaching.

Ongestructureerd discussiëren over boeken

De Bibliotheek LocHal was meteen enthousiast om samen te werken. Twee keer paar maand komt de boekenclub hier samen in het WoordLab. Ook promoot de Bibliotheek de boekenclub op haar kanalen. Júlia: “Het is superfijn dat de Bibliotheek is aangesloten. Ze hebben een grote achterban en hierdoor weten steeds meer mensen Pride & Paperbacks te vinden.” Het idee van de boekenclub is om iedere maand één boek te lezen met een queer thema. Dat kan een roman zijn, maar ook een graphic novel, non-fictie boek of Young Adult novel. Tijdens de eerste meeting van de maand bespreken ze eerste helft van het boek en tijdens de tweede meeting de rest van het boek.

Júlia lacht: “Het gaat er vaak nogal chaotisch aan toe. Maar daar houd ik juist van. Geen strakke richtlijnen, maar iedereen mag zijn woordje doen. Ik kan er wel van genieten als er een stevige discussie ontstaat. Dat de één het boek helemaal geweldig vindt en de ander er helemaal niks aan vindt. Vaak praten we tegen het einde over totaal andere dingen dan het boek. Bijvoorbeeld over de series en films die we kijken.”

Volledig zijn wie je bent

De boekenclub is inmiddels uitgegroeid tot een hechte community. “We doen ook drankjes samen, zijn samen naar de Pride Walk van Roze Maandag gegaan en gaan wel eens samen uit. Het is heel fijn om een veilige queer space te hebben die gericht is op lezen. Deze mensen snappen elkaars passie en hier kan je volledig zijn wie je bent.” Er is dan ook altijd ruimte voor nieuwe mensen om aan te sluiten. “Het is volledig vrijblijvend. Je hoeft er zeker niet iedere maand bij te zijn, je kan gewoon aansluiten als je zin en tijd hebt. Er zitten ook mensen bij die nog niet zo veel weten van queer literatuur en het op deze manier willen ontdekken”
Júlia kijkt vol trots terug op het eerste jaar Pride & Paperbacks en heeft nog allerlei plannen. “Iedere keer als ik terug naar huis fiets na de boekenclub, voel me heel blij. Ik zou het graag nog groter willen maken. Dat we ook events gaan organiseren, want queer representatie is zó belangrijk. Ik borrel van de ideeën, dus ik ben benieuwd wat het komende jaar ons gaat brengen!”

Meld je aan voor Pride & Paperbacks