Wethouder Lahlah bezoekt Bibliotheek op School en Ouderkamer

Gepubliceerd op: 21 september 2023 08:33

Wethouder Esmah Lahlah bezocht vandaag de Bibliotheek op school en de Ouderkamer bij de Tilburgse basisschool Antares. Tijdens een eerder bezoekje aan de LocHal hoorde ze namelijk zo’n enthousiaste geluiden over het lees- en mediaonderwijs op deze school, dat ze dit graag met eigen ogen wilde zien. Lahlah: “Als ik deze mooie ruimte zie, gevuld met de leukste kinderboeken, dan word ik meteen gelukkig.”

Onze lees- en mediaconsulent Linda Hens vertelde de wethouder alles over de methodiek achter de Bibliotheek op school. Want het gaat dan om zoveel meer dan alleen maar kasten vullen met boeken. Er wordt actief ingezet op leesonderwijs met de hulp van een lees- en mediaconsulent van de Bibliotheek Midden-Brabant. Zo gaat basisschool Antares in samenwerking met de bibliotheek dit jaar aan de slag met ouderbetrokkenheid, leesplezier en praten over boeken.

Bij basisschool Antares in Tilburg West zit de Bibliotheek op school samen met de Ouderkamer in dezelfde ruimte. Dat werkt perfect voor de ouderbetrokkenheid. Ien van de Ouderkamer vertelt dat ze ouders structureel uitnodigen en aan hen uitleggen hoe ze zelf thuis aan de slag kunnen gaan. Ouders leren bijvoorbeeld dat het ook heel goed is om in hun moedertaal voor te lezen. Inmiddels zijn ouders zo enthousiast, dat ze ook zelf met vragen komen.

Lahlah: “Fantastisch dat jullie dit doen en ik vind het helemaal mooi om te horen dat ouders hun behoeftes zelf op tafel leggen. Dat is denk ik het grootste compliment. Het is belangrijk om vragen stellen te normaliseren. Het is niet alleen een collectie neerzetten en dan is het klaar. Jullie sluiten aan bij de beleving van ouders en dat is heel waardevol. Al helemaal in een wijk als deze.”