Levende boeken in de Bibliotheek Oisterwijk

Gepubliceerd op: 12 februari 2024 12:16

Geen boeken lezen in de Bibliotheek, maar mensen. Interessante mensen die je in het dagelijks leven niet zo gauw spreekt. In de Bibliotheek van Oisterwijk vond dit jaar 2 keer de bijzondere activiteit ‘Levende Boeken’ plaats, waarbij mensen met een bijzonder verhaal zich opstelden als open boek voor anderen.

Het zijn verhalen die je niet zo snel hoort van een vreemde. Verhalen over verslaving, eenzaamheid en het leven na seksueel misbruik. In veel gevallen zijn het verhalen die onzichtbaar zijn aan de buitenkant maar een enorme impact hebben op iemands leven. Verhalen die vaak niet zomaar met vreemden worden gedeeld. Maar toch waren het juist deze verhalen die centraal stonden tijdens de Levende Boeken bijeenkomsten in de Bibliotheek Oisterwijk. Op deze manier kwamen bezoekers erachter wie de mensen zijn achter de verhalen en hoe zij omgaan met hun ervaringen.

De bezoekers konden zich inschrijven voor één of meerdere gesprekken met de aanwezige 'levende boeken'. Want hoe is het om vast te zitten in een lichaam waarin je je niet thuis voelt of een kind te hebben met een drugsverslaving? We kunnen hierover boeken lezen of documentaires bekijken, maar tijdens deze bijzondere gesprekken konden de deelnemers zelf vragen stellen. Tijdens de één-op-één gesprekken van een half uur mocht alles worden gevraagd en besproken. De enige voorwaarde was dat het 'boek' 'onbeschadigd' teruggebracht werd. Het waren dus open en respectvolle gesprekken.

De activiteiten waren volledig volgeboekt en er werden mooie gesprekken gevoerd. Bezoekers waren onder de indruk van de verhalen en vonden het waardevol om meer over de onderwerpen te weten te komen. Men gaf ook aan dat het levende boekenconcept echt toegevoegde waarde heeft vanwege de interactie die je samen hebt tijdens het gesprek. Na de gesprekken kwamen er reacties van de bezoekers, zoals: 'Ik heb er veel van geleerd', 'Ik kijk er nu anders naar', 'Het heeft me verder geholpen'. Ook de 'levende boeken' zelf gaven aan dat zij door de gesprekken weer nieuwe inzichten hadden verkregen.

Deze bijeenkomsten zijn mede mogelijk gemaakt door de Gemeente Oisterwijk.