Onverwacht ontmoeten: open in gesprek gaan is ‘onverwacht leuk’

Gepubliceerd op: 22 november 2023 08:09

Nieuwsgierigheid en een klein beetje lef, dat is het enige wat je nodig hebt om mee te doen aan 'In gesprek: onverwacht ontmoeten'. Dit najaar startten we met deze nieuwe reeks van ‘luisterende gesprekken’. Hierbij gaan deelnemers met elkaar in een open gesprek, is er ruimte voor ieders verhaal en laten ze zich verrassen door wat het gesprek verder brengt. “Ik ben onder de indruk dat je zo snel vertrouwd bent met elkaar.”

Op deze data kun je zelf ook meedoen

Verhitte discussies. Harde debatten. Felle tweets. Om je heen zie je waarschijnlijk genoeg voorbeelden van gesprekken waarin mensen tegenover elkaar staan, het oneens zijn, strijden om gelijk. We zijn misschien wel zo gewend geraakt aan dit soort gesprekken, dat het best een uitdaging is om ook een ander soort gesprek te voeren. Een open gesprek. Zonder verplichtingen en zonder vaststaand doel. Een gesprek vanuit nieuwsgierigheid, naar andere mensen met andere ervaringen en een andere kijk op de wereld dan jij.

Om ook ruimte te bieden aan dat soort gesprekken, begonnen we dit najaar met de nieuwe, gratis reeks In gesprek: onverwacht ontmoeten. Daarmee bieden we in de Bibliotheek een plek waar je je verhaal kunt doen, maar ook kunt luisteren naar anderen. Waar iedereen, lid of geen lid van de bibliotheek, mag aanschuiven en zich mag laten verrassen: welke mensen ga ik ontmoeten? Hoe zou het gesprek lopen? Wat brengt zo’n luisterend gesprek mij?

Het enige doel: dat iedereen gehoord wordt

De gesprekken worden geleid door Julia van de Griendt, bibliotheekmedewerker en ervaren dialoogtrainer. “Ook voor mij is het begeleiden van deze gesprekken iedere keer weer verrassend,” vertelt Julia. “Afgelopen maanden zijn we drie keer in gesprek gegaan vanuit het brede thema ‘onverwacht ontmoeten’. Zo kwamen we de ene keer te spreken over spontane ontmoetingen op vakantie, en de andere keer over hoe oude vriendschappen weer tot bloei kunnen komen. Iedere keer kwamen deelnemers dus met heel verschillende verhalen en liep het gesprek helemaal anders.”

Als gespreksbegeleider laat Julia zich dus graag verrassen, maar dat wil niet zeggen dat ze achterover leunt. “Ik zorg ervoor dat iedereen die dat wil, aan het woord komt.” Haar doel is dan ook dat mensen de deur uitgaan met het gevoel dat ze hun verhaal hebben kunnen doen en dat er echt naar hen geluisterd is. “Dat doe ik trouwens niet alleen, hè. Zo’n open sfeer waarin mensen zich uit durven te spreken én echt luisteren naar elkaar, krijg je alleen als je daar samen als groep voor zorgt. Ik ben dus geen voorzitter ofzo; de stoelen zet ik voordat we beginnen niet voor niets in een cirkel.”

Als je luistert, leer je vaak iets nieuws

Voor wie nog een beetje aarzelt of ‘ie het aandurft om een keer mee te doen, heeft Julia de volgende raad: “Ga de uitdaging gewoon een keertje aan! Koffie en thee staan voor je klaar, meedoen kost je verder niets, en wie weet wat het oplevert. Misschien vind je het niets, dan ben je in ieder geval een ervaring rijker. En wie weet brengt het gesprek je wel een leuke ontmoeting of verandert het je kijk op dingen. De Dalai Lama verwoordde het zo: “Als je praat, herhaal je vaak wat je al weet. Als je luistert, leer je vaak iets nieuws.”

Deelnemers aan het woord

Tot slot drie korte reacties van eerdere deelnemers. Dit is hoe zij terugkeken op het gesprek dat ze voerden:

• “Ik vond het heel spannend om hierheen te komen, maar ik vond dat ik niet flauw moest zijn en ik hoop nu dat er snel nog zo'n gesprek is.”
  • “Ik ben onder de indruk dat je zo snel vertrouwd bent met elkaar.”
  • “Onverwacht leuk om zo nieuwe mensen te leren kennen.”

Ervaar het zelf, doe ook een keer mee:

Kijk hier naar de eerstvolgende data