Tegenlicht Meet Ups: grote thema's dicht bij huis brengen

Gepubliceerd op: 30 november 2023 11:48

Misschien heb je het wel eens op tv gezien: het VPRO-programma ‘Tegenlicht’. Hierin zie je verhalen over de wereld van morgen en pioniers die het radicaal anders willen doen. Het zijn uitzendingen die aan het denken zetten en uitnodigen om over door te praten. Daarom organiseren Bibliotheken op verschillende plekken in het land – zo ook de Bibliotheek LocHal – Tegenlicht Meet Ups. Deze maandelijkse avonden én het bijbehorende online platform bieden verdieping, ruimte om lokaal in gesprek te gaan en om samen tot nieuwe initiatieven te komen.

Agenda: wanneer is er weer een Tegenlicht Meet Up?

Thema’s die in 2023 voorbij kwamen in de Meet Ups waren bijvoorbeeld De Prijs van AI, Vrijheidsstrijders en De wegwerpmaatschappij. In die laatstgenoemde Tegenlicht-aflevering kwamen avontuurlijke ondernemers, topontwerpers, fanatieke burgers en megarecyclers aan het woord, die allen werken aan een wereld zonder wegwerptroep. Tijdens de Meet Up over deze aflevering in de Bibliotheek LocHal in oktober, kwamen lokale sprekers uit de regio Tilburg meer vertellen over hun visie op dit onderwerp.

Zo was onder andere Hein Jacobs van het Repair Café in Kringloopwinkel La Poubelle te gast. Iedere eerste donderdag van de maand helpt dit Repair Café mensen met kleine reparaties; denk bijvoorbeeld aan het maken van kleine elektronische apparaten.

Als Hein aan de zaal vraagt hoeveel mensen nog zelf iets kunnen maken, komen er aarzelend een paar vingers omhoog. Hein: “Daardoor ontstaat de wegwerpmaatschappij. Enerzijds worden producten zo gemaakt dát ze niet meer gemaakt kunnen worden, anderzijds hebben mensen ook de skills niet meer om zelf iets te maken. In het Repair Café laten we daarom ook altijd zien hoe we iets maken.”

Betrokken publiek

Véronique Verhagen is één van de mensen die geïnteresseerd zit te luisteren in het publiek. Ze is regelmatig te vinden bij de Tegenlicht Meet Ups in de Bibliotheek LocHal. “Ik vind dat Tegenlicht interessante uitzendingen maakt die je aan het denken zetten. Het is fijn om daarna nog wat verder op het onderwerp in te kunnen gaan en gedachtes uit te wisselen met anderen. De meet-ups vormen daar een ideale gelegenheid voor: er zijn sprekers met een boeiend verhaal en een betrokken publiek.”

Wereldwijd én dichtbij huis

Arjanne Bode, programmamaker bij de Bibliotheek LocHal, kan zich hier helemaal in vinden: “Tegenlicht-afleveringen gaan in op thema’s die voor iedereen relevant of belangrijk zijn. Ze gaan over hoe onze nabije toekomst eruitziet als het gaat om technologie, duurzaamheid, economie, media en politiek. Het zijn thema's die raken aan de duurzame werelddoelen opgesteld door de VN. Met lokale sprekers laten we tijdens de Meet Ups zien hoe die grote thema's ook dichtbij huis spelen. Zo willen we bijdragen aan informatievoorziening en ook een laagdrempelige plek zijn voor ontmoeting en dialoog. De Meet Ups worden veelzijdig en soms met een creatief of speels element ingericht: zo brengen we mensen en initiatieven bij elkaar.”

Een creatieve draai

Dat creatieve element tijdens de Meet Up over de wegwerpmaatschappij heeft de vorm gekregen van een heus bingorad. Bezoekers mochten iets meenemen waar ze van af willen en waarmee ze iemand anders blij wilden maken. Tijdens de avond wordt een aantal keer aan het bingorad gedraaid en degene met het winnende cijfer mag iets uitzoeken.

Zo heeft Véronique een theepotje weggegeven bij de bingo. “Leuk dat ze je zo op een creatieve manier laten nadenken over welke spullen in huis je eigenlijk niet meer gebruikt. En fijn natuurlijk om er iemand anders blij mee te maken!”

Verdiepende discussies

Arjanne ziet regelmatig dezelfde gezichten terugkomen bij de Meet Ups. Arjanne: “De Tegenlicht-community is best trouw: we hebben altijd een goed gevulde ruimte. We merken dat de thema’s in Tilburg spelen en dat mensen graag meer willen leren of het gesprek met elkaar willen aangaan. Het is mooi om te zien dat er soms een pittige discussie ontstaat, of dat gelijkgestemden elkaar juist vinden. Bezoekers komen vaak na afloop ook nog naar ons toe om extra tips te geven om verder te lezen, luisteren, of initiatieven te delen. Het is echt een plek waar kennis en ervaringen met elkaar worden gedeeld.”

Online verder praten

Als het einde van de avond nadert, is de gespreksstof nog lang niet op. Daarom wijst Arjanne bezoekers tijdens de afsluiting allemaal op de KennisCloud. Op dit online bibliotheekplatform kun je online verder lezen en praten over de Tegenlicht-thema’s. Arjanne: “Zo houdt het delen van kennis niet op bij de muren van de Bibliotheek, maar kan online gewoon verder gaan.”

Agenda: wanneer is er weer een Tegenlicht Meet Up?

Bekijk ook de Tegenlicht-KennisCloud