Gerard leest e-books liefst op zijn telefoon

Gepubliceerd op: 22 januari 2024 15:11

Voor Gerard (63) waren e-books een herontdekking afgelopen jaar. Hij kocht een nieuwe telefoon en besloot daarop de online Bibliotheek-app ook weer eens te downloaden. “Lezen op je telefoon is zo makkelijk, want je neemt dat ding gewoon overal mee naartoe.”

Langer geleden had Gerard al wel eens e-books gelezen op een e-reader, maar hij merkt nu dat lezen op een telefoon voor hem beter werkt. “Je telefoon is gewoon veel handzamer, ook binnenshuis.” Een groot voordeel van e-books in vergelijking met een papieren boek, is dat je een e-book ook in bed kunt lezen zonder dat het licht aan moet. “Ik slaap nogal wisselend, ben soms vroeg wakker. Dan pak ik mijn telefoon en ga lezen, zonder dat mijn partner er last van heeft.”

Lijstjes maken

Op het verlanglijstje in de app heeft Gerard nu 17 boektitels staan. “Ik kom de winter dus wel door,” vertelt hij. Hoe hij dat verlanglijstje vult? “Ik kijk vaak naar recensies,  in de Volkskrant bijvoorbeeld. Zo maak ik dan een lijstje van wat ik nog wil lezen. Soms staat zo’n boek dan nog niet meteen in de app. Dat stoort me niet zo, er zijn altijd nog zoveel andere boeken. Laatst zag ik bv. dat Mauk van Jan Vantoortelboom de Boekenbon Literatuurprijs had gewonnen; toen heb ik meteen gekeken in de app en daar stond ‘ie gewoon in; dat boek ben ik toen meteen gaan lezen.

Tijdschriften als gratis extraatje

Tijdschriften leest Gerard ook wel eens via de app, vooral Vrij Nederland. “Zo’n tijdschrift leest wel wat minder prettig op je telefoon dan een boek. Je moet steeds zoomen om de juiste tekstkolommen leesbaar te krijgen. Maar dat neem ik op de koop toe, want in die app krijg ik zo’n tijdschrift er gewoon gratis bij. Als ik het in winkel koop, ben ik een stuk duurder uit.”

Toch ook wekelijks naar de bieb

Als je al je boeken online uitkiest en leest, kom je dan als bibliotheeklid nog wel eens ooit bij de ‘stenen’ bibliotheek? “Bijna iedere week! Met onze kleinkinderen van 2 en 4 gaan mijn vrouw en ik dan voorlees- en prentenboeken uitzoeken in de Bibliotheek Heyhoef. De oudste is nu helemaal gek van dinosaurussen en de jongste houdt van de verhalen van Boer Boris. Door samen naar de Bibliotheek te gaan, proberen het lezen bij hen te stimuleren. We hebben ook een traditie dat ze in de Kinderboekenweek een boek mogen uitkiezen in de kinderboekenwinkel in Breda. Wat het dit jaar werd? Drie keer raden… een dinoboek natuurlijk!”

Meer verhalen van e-booklezers

Ook e-books lezen?