Zeven Digicafés in Tilburg: “Betalen doe je met een glimlach”

Gepubliceerd op: 30 januari 2024 16:00

Even betalen met je telefoon, een e-book lezen op je tablet of op WhatsApp vakantiefoto’s delen met je familie: voor veel mensen doodnormaal. Maar als je niet digitaal vaardig bent een hele uitdaging. Daarom heeft de Bibliotheek Midden-Brabant 7 Digicafés in Tilburg in het leven geroepen. Hier kunnen mensen langs komen met al hun vragen rondom de computer, tablet en telefoon. “Niet iedereen heeft familie om op terug te vallen met dit soort vragen.”

In wijkcentrum Spijkerbeemden in Tilburg-Zuid is het gezellig druk. Verschillende organisaties zijn in gesprek met buurtbewoners die vragen hebben. Achter één van die tafeltjes zit Claudie Broeders van de Bibliotheek Midden-Brabant namens het Digicafé én Informatiepunt Digitale Overheid. Ze helpt een meneer die moeite heeft om de parkeerapp te installeren. Een belletje later en het is geregeld. Ook helpt ze nog twee meiden van 11 die een spreekbeurt moeten houden en zich afvragen waar ze informatie kunnen vinden op de Bibliotheek-website. Claudie: “Mensen zijn hartstikke blij en opgelucht als je ze geholpen hebt. Fijn als je ze dan weer met een lach ziet weglopen.”

Digitale hulp dichtbij brengen

Claudie is de aanjager van de verschillende Digicafés. “We bieden graag hulp aan mensen die niet digitaal vaardig zijn op een zo’n laagdrempelige manier. Daarom zijn we niet alleen Digicafés gestart ín de Bibliotheek, maar ook bij verschillende wijkcentra in de gemeente Tilburg. We proberen het zo dichtbij mogelijk te brengen. Voor sommige mensen in Tilburg-Zuid is de Bibliotheek LocHal in het centrum al een wereldreis. Een buurthuis is dan een veilige plek die mensen vaak al kennen. Ze komen er voor iets anders en zien ons dan iedere maandag zitten. Na een tijdje denken ze: nu ik er toch ben, ga ik eens mijn vraag stellen aan die mevrouw van de Bibliotheek.” Claudie ziet het dan ook steeds drukker worden bij het Digicafé. “Het heeft aanlooptijd nodig. Deze mensen komen niet dankzij een post op social media. Ze moeten erover lezen in het lokale krantje, doorverwezen worden door een andere organisatie of er een aantal keer langs lopen. Als we zo’n 3 á 4 mensen kunnen helpen tijdens een spreekuur ben ik dik tevreden.”

Vertrouwen geven in de computer

Naast Claudie is ook Theo aanwezig. Hij is vrijwilliger bij de Bibliotheek. Waar Claudie vooral vragen beantwoord rondom de Digitale Overheid, helpt Theo mensen die moeite hebben met hun tablet, telefoon of computer. “Het is heel fijn om mensen te kunnen helpen. Niet iedereen heeft familie om op terug te vallen met dit soort vragen. De meest gehoorde opmerking is toch: ‘Mijn man is er niet meer, dus moet ik het zelf doen.’ Ik merk dat er veel frustratie zit. Ze zijn niet opgegroeid met de digitale wereld, maar moeten er nu wel in meedraaien. Soms weten ze ook niet wat ze precies moeten vragen aan een klantenservice en dan bellen wij even. Dan is het zo opgelost. Het lukt ons vrijwel altijd om mensen te helpen. En dan zijn ze zo blij dat ze aan me vragen: ‘Wat krijg je van me?’ en dan antwoord ik: ‘Als ik geluk heb een glimlach.’

Wat Theo ook merkt is dat steeds meer ouderen angst krijgen voor de computer en het internet. “Ze worden natuurlijk steeds beter gewaarschuwd over phishing et cetera. Dat is heel goed, maar zorgt er ook voor dat ze de computer bijna niet meer aan durven zetten. Ik probeer ze daarom ook vertrouwen te geven. Ik ben bijvoorbeeld bezig met een document ‘veilig internetten’. Door dit A4tje samen door te nemen, kunnen we checken of ze alles goed geregeld hebben. Als ze dat zeker weten, gaan ze toch met een geruster gevoel naar buiten.

Trots op het Digicafé

Claudie is in ieder geval hartstikke blij met vrijwilligers als Theo. “Laatste organiseerde ik een vrijwilligersbijeenkomst voor de vrijwilligers van het Digicafé. Dan zitten daar 17 mensen en dan voel ik me trots dat we dit samen neerzetten. Ons streven was om in het eerste anderhalf jaar 75 mensen verder te helpen en dat zijn er 384 geworden in de bibliotheken en Digicafés samen! Daarom willen we in de toekomst ook graag nog meer DigiCafés openen, zodat we nóg meer mensen kunnen helpen.”

Ook in andere Midden-Brabantse gemeenten vind je een Digicafé. Hulp nodig? Kom gerust eens langs! Dit project komt tot stand in samenwerking met Contour de Twern. Het wordt gefinancierd dankzij een subisidie van het Taalnetwerk.