Stille Boekenclub: mede-boekenliefhebbers ontmoeten

Gepubliceerd op: 21 februari 2024 10:30

Samen lezen is leuker dan alleen. Daarom besloot Vincent Oostelbos een Stille Boekenclub te starten bij de Bibliotheek Midden-Brabant. Het concept is simpel: iedereen neemt zijn eigen boek mee en samen lees je in alle stilte een uurtje. Voor- en achteraf klets je samen over het boek dat je aan het lezen bent. Het bleek een succes, in de online variant zitten inmiddels 297 leden.

Vincent is vertaler én boekenliefhebber en zat daardoor zelf al in een aantal Engelse Silent Bookclubs. Het leek hem leuk om juist een Nederlandse variant te starten. Vincent: “In het Nederlands praat je toch makkelijker dan in het Engels. Ook leek het me leuk om meer lokale mede-boekenliefhebbers te ontmoeten.” Vincent klopte aan bij de Bibliotheek Midden-Brabant en die besloten tijdens de Boekenweek in 2023 drie fysieke edities te organiseren. Vincent werd hiervoor de gespreksleider. “Dat is echt heel erg buiten mijn comfortzone, want ik ben vrij introvert. Maar daardoor was het extra leuk om te merken dat het best goed ging. Mijn liefde voor boeken ligt natuurlijk wél binnen mijn comfortzone, daardoor had ik genoeg vertrouwen om dit op te pakken.”

Een laagdrempelige boekenclub

Wat is nou zo bijzonder is aan de Stille Boekenclub? Vincent: “Normaal moet je bij een boekenclub allemaal hetzelfde boek lezen en het boek uithebben als je samenkomt. Dat kan best een drempel zijn voor mensen. Bij de Stille Boekenclub kun je lekker je eigen boek meenemen, dit is juist een mooie stimulans om weer te gaan lezen of meer te gaan lezen. Daarnaast is het sociale aspect heel leuk. Je bent met allemaal boekenliefhebbers, dus je hebt sowieso iets met elkaar gemeen. Ook krijg je veel leesinspiratie door de titels die de rest aan het lezen is.”

Vincent is dan ook blij dat de Bibliotheek dit wil faciliteren. “Het past natuurlijk perfect bij de bieb. Aan de ene kant stimuleer je leesplezier en aan de andere kant stimuleer je ontmoeting. Ik kan me geen logischere plek bedenken om dit te doen.”

Online versie

Na de succesvolle eerste edities tijdens de Boekenweek kreeg de Stille Boekenclub een online vervolg. Maandelijks host Vincent nu achter zijn laptop de Boekenclub. “Het voordeel hiervan is dat mensen nóg makkelijker kunnen aansluiten. Je kunt gewoon lekker lezen vanaf je eigen bank, maar je hebt toch dat gevoel van samenhorigheid.” Inmiddels is Vincent al bijna een half jaar bezig en merkt hij dat er steeds meer een community ontstaat. “Ik zie regelmatig dezelfde gezichten weer terug komen en daardoor krijgen we een soort vaste kern. Dat is heel leuk om te merken.”

De reacties zijn dan ook positief. De Stille Boekenclub staat op het communityplatform Meetup en daar hebben al bijna 300 mensen zich aangesloten. Er zijn vrijwel alleen maar vijfsterren-recensies voor de Stille Boekenclub. Vincent: “Als ik dat zie, ben ik trots op mezelf. Ik vind het dan ook heel leuk als mensen aan het einde van een sessie meteen vragen wanneer de volgende is. Of als ik merk dat het zó gezellig is dat we aanop het einde nog steeds niet zijn uitgepraat. Ik ben uit mijn comfortzone gestapt en heb dit toch mooi voor elkaar gekregen.”

In 2024 zijn er weer een aantal fysieke edities van de Stille Boekenclub tijdens de Boekenweek. Daarna blijft er een maandelijkse fysieke editie bestaan in de Bibliotheek LocHal. Ook de online variant blijft maandelijks doorgaan .