Waalwijkse Indie van Dijk wint regionale finale voorleeswedstrijd Read2Me!

Gepubliceerd op: 15 maart 2024 13:47

Het was superspannend tijdens de regionale finale van Read2Me! op 12 maart in Bibliotheek Wagnerplein Tilburg. Maar liefst twaalf voorleeskampioenen streden voor een plekje in de provinciale finale van dé voorleeswedstrijd voor de brugklas. Indie van Dijk van het Dr. Mollercollege in Waalwijk bleek uiteindelijk de beste voorlezer uit Midden-Brabant te zijn. Ze las voor uit het horrorboek De Bloedzomer van 1997 van Danielle Bakhuis.

Indie neemt het tijdens de provinciale ronde op 4 april in Cultureel Centrum Jan van Besouw in Goirle op tegen de andere regionale voorleeskampioenen. De landelijke finale 2024 vindt plaats op 1 juni in Podium Hoge Woerd in De Meern.

En de winnaar is…

Een vakkundige jury bestaande uit de schrijver Marcel Groenwegen, Junior Stadsdichter Tilburg Gina Goossens en Ank Joosen (Bibliotheek Midden-Brabant) hadden er een zware taak aan om de beste voorlezer te kiezen. Alle 12 kandidaten deden het namelijk geweldig.

Met een topintroductie op haar boek en een gezellige babbel liet Indie zien dat ze niet zenuwachtig is. Door haar hele lijf in te zetten leefde het publiek ademloos mee en blijft achter met de vraag: wat gaat hier verder gebeuren? Dat zorgde ervoor dat de jury Indie de terechte winnaar vond. “Ze heeft een stoer fragment gekozen en ze laat zien dat ze helemaal in het verhaal zit.” Namens de jury reikte Marcel Groenwegen de prijzen uit. Het belang van (voor)lezen voor en door kinderen en jongeren werd daarbij nogmaals benadrukt. “Hopelijk heeft het (publiek tijdens deze wedstrijd weer kennisgemaakt met mooie boeken om in de toekomst te lezen”.

De kandidaten die meededen aan de kwartfinale zijn leerlingen van de 2College locaties Durendael, Jozefmavo en Waldorfstroom, het Van Haestrechtcollege, het Mill-Hillcollege, het Odulphuslyceum, het Willem van Oranjecollege, SG De Overlaat, Campus013, Koning Willem II college, het Dr. Mollercollege en De Nieuwste School.

Enthousiast publiek kiest publiekswinnaar

Ruim 60 supporters waren aanwezig om de finalisten aan te moedigen (familieleden, klasgenoten en enkele docenten). Zij mochten een publieksstem uitbrengen. Na de telling van de formulieren kwam daar Giel van den Akker (van het Mill Hill college) uit als publiekswinnaar. Hij kreeg de zilveren medaille. Isabelle van Gelderen, de presentator heeft de avond ontspannen aan elkaar gepraat en de kandidaten gerustgesteld. De prijzen voor de winnaars zijn dit jaar ter beschikking gesteld door Boekhandel Gianotten Mutsaers, Tilburg.

Over leesplezier en Read2Me!

Read2Me! is een project waarin leesplezier gestimuleerd wordt. Uit recente onderzoeken blijkt dat het steeds lastiger wordt om jongeren te motiveren tot het lezen van boeken. Met de leestips die lees- en mediaconsulenten van de Bibliotheek Midden-Brabant geven op middelbare scholen, hopen we leerlingen te laten ervaren dat (voor)lezen uit een passend boek wél leuk kan zijn.

Het project wordt mogelijk gemaakt door Kunst van Lezen. Kunst van Lezen richt zich op de kennismaking met de wereld van het boek en de literatuur. Kunst van Lezen bedient diverse leeftijdsgroepen. Voor de doelgroep 12-18 jaar is Read2Me! één van de projecten waar Kunst van Lezen zich hard voor maakt.