Veelgestelde vragen

De LocHal is sinds januari 2019 open. Wij kunnen ons voorstellen dat je vragen hebt over de vestiging. De veelgestelde vragen hebben we op een rijtje gezet. Mocht je vraag er niet tussen staan, dan kun je hiervoor altijd terecht bij de medewerkers van de Bibliotheek.

Een e-mail sturen kan ook

Waar staat de nieuwe Bibliotheek eigenlijk?

De nieuwe Bibliotheek, de Bibliotheek LocHal, is zoals de naam doet vermoeden, in de monumentale Locomotiefhal in de Spoorzone aan de Burgemeester Brokxlaan 1000. De Spoorzone is een 75 hectare groot gebied dat vroeger in gebruik was als NS-werkplaats. In de LocHal werd vanaf 1932 door generaties Tilburgers aan locomotieven gesleuteld. En nu heeft de Bibliotheek er dus haar intrek genomen.

Waar bevindt zich de hoofdingang?

De hoofdingang bevindt zich aan de stationszijde van de LocHal, vlak bij de Willem II-passage.

Wat zijn de openingstijden?

De openingstijden van de Bibliotheek LocHal zijn maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 22.00 uur, zaterdag van 9.00 tot 17.00 uur en zondag van 12.00 tot 17.00 uur.

Hoe reserveer je een stiltecabine?

• Voor de meeste werkplekken is het niet meer nodig om te reserveren. Je kunt een studiecabine en een werkplek met computer maximaal één dag van tevoren online reserveren. Je kan reserveren t/m 16.45 uur.
  • Je kunt een werkplek reserveren voor een tijdsblok van maximaal 8 uur.
  • Studiecabines zijn voor gebruik door één persoon, vanwege de huidige maatregelen geldt dit voor  alle studiecabines. (de twee grote studiecabines (3.1 en 3.2) deze zijn normaal geschikt voor maximaal 2 personen).
  • Nadat je online hebt gereserveerd, ontvang je een e-mail met een link om je reservering te activeren. Pas nadat je dat hebt gedaan, is je reservering definitief.
  • Neem de bevestigingsmail mee naar de LocHal en toon deze bij de ingang (geprint of op je telefoon).

Is de Bibliotheek de enige organisatie die naar de LocHal is verhuisd?

In de LocHal woont de Bibliotheek samen met Seats2meetKunstloc en CAST.

Seats2meet verhuurt in de LocHal een vijftiental zeer uiteenlopende vergader- en trainingsruimtes.Evenals bij de Bibliotheek kun je ook bij Seats2meet flexwerken.
KunstLoc zet zich in voor het brede kunst- en cultuurveld van de provincie Noord-Brabant:

• cultuureducatie,
  • amateurkunst en
  • professionele kunst.

KunstLoc geeft samen met de Bibliotheek invulling aan de expositieruimte in de ontvangsthal.

CAST is het Centrum voor Architectuur en Stedenbouw Tilburg e.o. en geeft vorm aan het gesprek over de ruimtelijke kwaliteit van Tilburg en de regio, op verschillende manieren:

• door gesprekken,
  • excursies,
  • exposities,
  • debatten en
  • ontwerpateliers.

Is er een horeca-voorziening in de LocHal?

Ja, dat is er in de vorm van het Stadscafé

Waar kan ik mijn fiets stallen?

De fietsenstalling aan de Spoorlaan is per 17 november 2021 geopend, hier kun je net als aan de andere zijde (Noordzijde tegenover de LocHal) van het spoor je fiets voor langer parkeren. Je parkeert je fiets hier met een OV-kaart, de eerste 24 uur zijn gratis. Ook is er eventueel een beperkt aantal leenpassen verkrijgbaar bij de beheerder van de stalling. NS vraagt om deze eenmalig te gebruiken. Anonieme OV-kaarten zijn te koop bij een van de verkooppunten op het station.

De tijdelijke fietsenstalling aan het Burgemeester Stekelenburgplein blijft, hier kun je maximaal 2 uur je fiets stallen. De fietsenstalling aan de Burgemeester Brokxlaan achter Stadstheater de Boemel wordt uitgebreid. In de Zwijsen parkeergarage, die in 2022 open gaat, komen permanente fiets- en scooterplekken.

Waar kan ik mijn auto parkeren?

Je kan het beste parkeren in parkeergarage Zwijssen aan de Burgemeester Brokxlaan. Daarnaast zijn er parkeerplaatsen langs de Burgemeester Brokxlaan en op het nabijgelegen NS-plein.

Met je invalidepas mag je gratis parkeren op de invalideparkeerplaats op de Burgemeester Brokxlaan ter hoogte van Smederij, zie voor kaart.

Is de LocHal bereikbaar met het openbaar vervoer?

De LocHal ligt op circa 200 meter van het Centraal Station in Tilburg. En op nog geen 300 meter van het busstation.

Komt er sneller internet?

De vaste computers die in de LocHal staan, zijn nieuw en sneller dan die in de vroegere Bibliotheek aan het Tilburgse Koningsplein. Ook is er een nieuw wifi-netwerk aangelegd. De snelheid van het netwerk is afhankelijk van de apparatuur van de gebruiker, of de gebruiker dicht bij een zogenaamd Acces Point – 'wifi-netwerktoegangspunt' – zit én het aantal wifi-gebruikers in een ruimte. De inzet is in elk geval dat er een betere wifi-dekking is in de LocHal dan in de vroegere Bibliotheek.

Is er een lift in de LocHal?

Ja, de LocHal is voorzien van meerdere liften. Zowel aan de stationszijde als de Burgemeester Brokxlaan ingang.

Is de LocHal toegankelijk voor rolstoelgebruikers en scootmobielen?

De LocHal heeft twee ingangen. Beide zijn toegankelijk voor rolstoelgebruikers en mensen in een scootmobiel. Daarnaast zijn er twee liften en invalidetoiletten in de LocHal aanwezig.

Let op: de lift aan de oostzijde van het gebouw stopt niet op de tweede verdieping, je kunt dus het beste de lift aan de westzijde gebruiken (dit is de lift direct tegenover de hoofdingang naast het StadsCafé).

We hebben ons best gedaan om het gebouw zo rolstoelvriendelijk mogelijk te maken, maar een bestaand gebouw kent zo zijn beperkingen. Onze bibliotheekmedewerkers helpen je graag als je ergens hulp bij nodig hebt. Ook hulphonden zijn uiteraard welkom in de LocHal.

Zijn er toiletten aanwezig?

De LocHal heeft op de begane grond zowel openbare heren als dames toiletten. Daarnaast een toiletruimte voor mindervaliden. Een ruimte om te kolven en een ruimte om je kind te verschonen. Op de bovenste verdieping zijn nog een heren, dames en mindervalide toilet aanwezig.