Nationale Voorleesdagen 2023

Gepubliceerd op: 31 januari 2023 09:23

Vorige week was de aftrap van de Nationale Voorleesdagen met het Voorleesontbijt. Op diverse vestigingen van de Bibliotheek Midden-Brabant werd voorgelezen uit het prentenboek van het jaar: ‘Maximiliaan Modderman geeft een feestje’. Verschillende wethouders, burgemeesters en lokale beroemdheden kwamen voorlezen tijdens het Voorleesontbijt. Het was een groot voorleesfeest voor jong en oud!

Maximiliaan Modderman geeft een feestje

Maximiliaan Modderman is alleen thuis en organiseert een feest voor zijn speelgoedbeesten. Met taart! Het wordt een wild feest. En een vies feest. Wat zullen mama en papa zeggen als ze thuiskomen? Een uitbundig en herkenbaar verhaal voor alle kinderen die er weleens een puinhoop van maken. Leen het boek in de Bibliotheek of dans en zing mee met de leuke video!

Het belang van voorlezen

Voorlezen kan erg leuk zijn, maar het is ook belangrijk voor de ontwikkeling van een kind. Kinderen die al op jonge leeftijd worden voorgelezen zijn namelijk beter in taal. Met 15 minuten voorlezen per dag leert een kind al duizenden nieuwe woorden per jaar. En dat niet alleen. Zo ontwikkelen de kinderen die worden voorgelezen ook meer leesplezier en taalgevoel. Daarnaast prikkelt het ook hun fantasie. Kortom: voorlezen heeft alleen maar positieve effecten!

Prentenboeken Top 10

Voorlezen in de Bibliotheken en op kinderdagverblijven

Omdat voorlezen ontzettend belangrijk is, zet de Bibliotheek Midden-Brabant zich in om alle kinderen in de regio te voorzien van een voorleesmogelijkheid. Naast dat kinderen van 0 tot 18 jaar gratis lid kunnen worden van de Bibliotheek, worden er ook wekelijks voorleesmomenten georganiseerd in de vestigingen. Daarnaast lezen de lees- en mediaconsulenten van de Bibliotheek Midden-Brabant voor op kinderdagverblijven, peuterspeelzalen en basisscholen. Want elk kind verdient het om voorgelezen te worden.

Het voorleesfeest gaat door

Ook na de Nationale Voorleesdagen gaat de Bibliotheek door met voorlezen. Wil je dus zelf de magie van het voorlezen ontdekken en bijzondere herinneringen maken met je (klein)kind? Kijk dan snel in de agenda en ontdek wanneer er word voorgelezen in jouw bibliotheek vestiging.

Ontdek de magie van voorlezen