6 bekende schrijvers in maart bij de Bibliotheek Midden-Brabant!

Gepubliceerd op: 21 februari 2020 15:57

Altijd al je favoriete schrijver in het echt willen zien? Dan heb je in maart je kans! Er komen namelijk maar liefst zes bekende schrijvers op bezoek in verschillende Bibliotheek-vestigingen. Van Wim Daniëls tot Özcan Akyol: er zit vast een schrijver bij jou die jij graag wilt zien/horen/spreken.

11 maart: Wim Daniëls – De Bibliotheek Goirle

In het kader van de Boekenweek komt Wim Daniëls, bekend van zijn literaire verhalenbundels, woordenboeken, poëzie en informatieve boeken, naar de Bibliotheek Goirle. Hij vertelt over zijn 116e(!) boek 'Het Dorp'. Hierin omschrijft Daniëls over de 'romantische terugvlucht' naar het dorp die volgens hem niet lang meer zal duren. Hij beschrijft op niet mis te verstane wijze de alsmaar stadser wordende dorpen in de voorbije 70'er jaren en neemt je op humoristische wijze mee in ooit zo 'dorpse zorg', waarvan hij hoopt dat deze snel weer de norm zal worden. Een feest der herkenning met een vleugje melancholie.

12 maart: Leo Bormans – De Bibliotheek LocHal

Leo Bormans reist de wereld rond als ‘Ambassador of Happiness & Quality of Life’. De lezing van de auteur van de internationale bestseller ‘The World Book of Happiness’ is de ultieme voorproef op de Dutch Happiness Week, die vlak erna van start gaat. Leo Bormans is een succesvol spreker en adviseur van regeringen, managers, universiteiten, welzijnswerkers, leraren, organisaties en vele anderen over heel de wereld. Daarbij gaat bijzondere aandacht naar dat deeltje van geluk en levenskwaliteit dat ‘maakbaar’ is. Ook in zijn lezing in de Bibliotheek LocHal staat dit centraal.

12 maart: Robert Vuijsje – De Bibliotheek Oisterwijk [geannuleerd]

In 2009 brak Robert Vuijsje door met zijn debuutroman Alleen maar nette mensen. Het boek won de Gouden Uil en de Inktaap en er werden meer dan 200.000 exemplaren verkocht. In 2012 werd het boek verfilmd. Nu is hij terug met Salomons oordeel, een actueel en urgent boek dat kan worden gezien als een opvolger van Alleen maar nette mensen. Over Salomons oordeel wordt Vuijsje geïnterviewd op 12 maart. Daarnaast zal hij kleine passages uit het boek voordragen en hebben de bezoekers de gelegenheid in gesprek te gaan met de schrijver over het boek en de thematiek: de multiculturele samenleving.

14 maart: Astrid Roemer – De Bibliotheek LocHal

Tijdens de literaire middag Palmen & Pennen staat de Surinaamse literatuur centraal. Stichting Cools en de Bibliotheek zijn bijzonder vereerd dat Astrid Roemer een lezing komt geven. Vorig jaar trok ze de aandacht met de roman Gebroken Wit. De Volkskrant omschreef haar als een ‘Caribische Virginia Woolf’ die een monumentale familiegeschiedenis schreef. Roemers boeken gaan vaak over de ontheemde gevoelens van Surinaamse mensen in Nederland en hun verlangen naar het moederland. In 2016 ontving ze voor haar proza de P.C. Hooftprijs. Volgens de jury schrijft Roemer ‘scherpe en relevante interventies in het publieke debat’ en ‘complexe verbeeldingen van de geschiedenis van Suriname’.

18 maart: Stine Jensen – Bibliotheek Berkel-Enschot

Filosoof, schrijver en programmamaker Stine Jensen is te gast bij de Bibliotheek Berkel-Enschot. Ze studeerde literatuurwetenschap (cum laude afgestudeerd) en filosofie in Groningen, waarna ze verder ging aan de Universiteit van Maastricht en promoveerde op “Waarom vrouwen van apen houden”. Stine schreef diverse boeken, over mannelijkheid en vrouwelijkheid, liegen, liefde tussen Turken en Europeanen, Scandinavië, opvoeden, emoties en identiteit. In 2015 publiceerde ze “Go East. Een filosoof reist door de wereld van yoga, mindfulness en spiritualiteit” dat genomineerd werd voor beste spirituele boek van 2015. Stine schrijft ook kinderboeken. In 2015 werd haar kinderboek ”Lieve Stine, weet jij het?” bekroond met de zilveren griffel.

1 april: Ozkan Akyol – Bibliotheek Waspik

Nét niet meer in maart, maar deze konden we toch echt niet overslaan. Schrijver en columnist Özcan Akyol, ook bekend als Eus, komt namelijk op woensdag 1 april naar Waspik! Hij komt vertellen over zijn meest recente werk. Akyol is bekend om zijn nuchtere analyses en directe taal; zijn boeken geven een pakkend beeld van de hedendaagse cultuur en samenleving. Dit jaar schreef Özcan Akyol het Boekenweekessay. Özcan Akyol komt regelmatig in de media, als gast bij anderen, als columnist en als programmamaker. In 2017 maakte hij onder meer de documentaire TV-serie De neven van Eus, waarvoor hij in Turkije wonende familieleden bezocht.