Groep 5 scoort boeken met voetballer Juriën Gaari

Gepubliceerd op: 6 februari 2020 09:44

WAALWIJK - Ieder boek dat leesconsulent Aniek van Loon uit het rode krat van de Bibliotheek tovert ontlokt gejuich van groep 5A van basisschool De Hoef in Waalwijk. Als leesconsulent ondersteunt Van Loon namens Bibliotheek Midden-Brabant basisscholen bij het leesonderwijs. Deze week verzorgde ze samen met profvoetballer Juriën Gaarie van RKC Waalwijk de aftrap van het leesproject Scoor een Boek!

Net als de biebboeken werd natuurlijk ook Juriën Gaari met gejuich in de klas ontvangen. Best bijzonder, zo’n profvoetballer in de klas. Na het uitdelen van handtekeningen legde Gaari uit waarom hij graag meedoet aan Scoor een Boek! ,,Ik heb altijd graag gelezen. Vroeger op school maakte het me eigenlijk niet uit welk boek ik las. Ik las boeken over voetbal, sprookjes, alles. De voetbalboeken over Snelle Jelle waren wel mijn favoriet. Ik lees nog steeds graag boeken over voetbal, over Ronaldo en Messi bijvoorbeeld.”

Boeken scoren
Tijdens het leesproject Scoor een Boek! gaat groep 5A van basisschool De Hoef de komende 9 weken zoveel mogelijk boeken lezen, scoren dus. In totaal doen 27 groepen 5 van 18 scholen uit de gemeentes Waalwijk, Loon op Zand en Heusden mee aan Scoor een Boek!. In de klassen hangt een grote poster van een voetbalveld. Ieder boek is een voetbalsticker waard die op dat veld geplakt kan worden. Vorig jaar deed RKC Waalwijk voor het eerst mee aan Scoor een Boek! Toen werden in totaal 5107 boeken gelezen door alle deelnemende klassen. Op 31 maart klinkt het fluitsignaal voor Scoor een Boek! bij het stadion van RKC Waalwijk. Daar wordt feestelijk bekend gemaakt hoeveel boeken de scholen dit jaar gescoord hebben.

Leesplezier is van levensbelang
In Nederland verlaat 1 op de 10 Nederlandse kinderen de basisschool met taal- en leesproblemen. Daar hebben zij de rest van hun leven last van. Wie moeite heeft met lezen heeft bijvoorbeeld ook vaak moeite met het volgen van een opleiding en het vinden van een baan. Het is dan lastiger om je te kunnen redden in de maatschappij. Om dat probleem op tijd te kunnen tackelen is het leesproject Scoor een Boek! bedacht. De combinatie van voetbal en lezen moet het leesplezier bij kinderen aanwakkeren om zo hun kansen te vergroten op een fijne toekomst. Scoor een Boek! bestaat al sinds 2012 en heeft al heel wat kinderen aan het lezen gekregen.

Meer info over Scoor een Boek!